Eduardo Armando atua como professor 40h do Tec Monterrey, México, no Depto. de Negócios Internacionais da Escola de Negócios-campus Aguascalientes. Pesquisador SNI - CONACYT / Sistema Nacional de Investigadores - Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, Mexico (01-01-2021 a 31-12-2024). Participa dos grupos de pesquisa: (1) Transdisciplinaridad de cadena de valor y oportunidades globales, ITESM, México; (2) Stakeholders & Networks (CNPq), ligado à Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo ? FEA / USP. Orientador de Doutorado em Administração (Estratégia e Negócios Internacionais), com orientações em andamento. Atualmente está focado em pesquisar a competitividade de clusters de negócios, Cadeias Globais de Valor (CGV), Redes de Produção (RP), Estratégias Empresariais para o upgrading em CGV - RP e competências para internacionalização e upgrading em CGV - RP. Armando tem experiência internacional, principalmente como pesquisador visitante: (1) University of Surrey, Reino Unido (RU), como post doctoral fellow ? Bolsa CAPES - em 2015 ? 2016; (2) Institute of Development Studies na Sussex University, RU, em 2007; e (3) No Center on Globalization, Governance and Competitiveness at Duke University, NC, EUA (2006), nos dois casos com bolsa SYLFF (Japão). Coordenou cursos pós-graduação p executivos do Brasil em universidades no exterior (Columbia University e Illinois Institute of Technology, ambas nos EUA). Armando é Editor Associado da RBGN no México e foi Editor Adjunto da Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas (REGEPE, 2019 - 2020, Estratégia, pequenas empresas e empreendedorismo) também no México. Na RBGN atuou como co-editor convidado da edição especial da Revista Brasileira de Gestão de Negócios (RBGN ?Global Value Chains, Business Networks and Strategy?, 2019). Trabalha como revisor de periódicos e conferências no Brasil e no exterior. Trabalhou para a Faculdade FIA de Administração (FFIA) como professor de estratégia e coordenador de cursos pós graduação lato senso, abertos e in company e no C. Universitário FECAP (CLT horista licenciado, prof graduação e pós-graduação lato senso), ambas as instituições desde 2003, localizadas em São Paulo, SP. Atua como palestrante convidado em instituições particulares no Brasil e no exterior. De 2011 a 2016, Armando foi professor 40h da FFIA, na graduação e no Mestrado Profissional em Gestão de Negócios (MPGN), nesse último ministrando a disciplina Estratégia de Novos Negócios e orientando dissertações. Na graduação da FFIA ministrou durante 11 semestres disciplinas na área de Administração Geral, tais como, Estratégia Empresarial, Cadeias & Redes, Cenários, Estudo de Casos, TGA I, TGA II e Macroeconomia, orientou TCCs e alunos de Iniciação Científica (IC). Bacharel em Ciências Econômicas pela FEA USP, onde obteve também os títulos de mestrado e doutorado em Administração. Pós-graduado no MBA Executivo Internacional da FFIA. Ocupou posições no meio corporativo, na alta administração, nos anos 90, nos setores varejista e de telecomunicações em empresas brasileiras e estrangeiras, algumas vezes controladas por investidores financeiros (private equity). Viajou mais de 30 vezes à Ásia (Hong Kong, China e Taiwan) para negociações com fornecedores e desenvolvimento de produtos; Europa e EUA para benchmarking de operações varejistas e em road shows para apresentações a potenciais investidores. Trabalha como consultor em gestão e treinamento corporativo, com sua própria equipe de consultores. Desenvolve atividade como voluntário: (1) Nos projetos sociais da FIA, Cap Executivo e Capjovem, (2) Como representante dos antigos alunos de graduação da FEA USP junto à congregação (2010 a 2015) e 2018-2019 (suplente). (3) Como membro da Comissão Julgadora no projeto Empreenda Saúde Everis (2015 a 2019) (4) No grupo dos SYLFF fellows apoiando o comitê gestor do fundo na USP.
Eduardo Armando is Full-time Professor at the Department of International Business of the Business School ? Aguascalientes campus at Tecnológico de Monterrey, Mexico and associate researcher at the Stakeholders & Networks CNPq (Brazilian Research Council) research group at the University of Sao Paulo School of Economics Business and Accountancy (FEA USP) and is currently focused on researching Business Cluster Competitiveness, Global Value Chains, Business Networks and Business Strategy for Upgrading. Armando has broad international experience, most notably, as visiting scholar at: (1) University of Surrey, UK, as post doctoral fellow under CAPES grant in 2015 ? 2016; (2) Institute of Development Studies at Sussex University, UK (2007) and (3) At the Center on Globalization, Governance and Competitiveness at Duke University, NC, USA (2006), and also coordinating courses for Brazilian executive students in top US universities. Armando is Associate Editor of the Iberoamerican Journal of Entrepreneurship and Small Business (2019 - 2020)was guest co-editor of Review of Business Management (RBGN) special issue ?Global Value Chains, Business Networks and Strategy?, has been publishing articles in business periodicals and works as reviewer for periodicals and conferences in Brazil and abroad. He also worked for FIA Business School in Sao Paulo, Brazil, as MBA lecturer in strategy and at ProCED (SME Development Center) under a 15-hour a week contract. ProCED FIA runs, among various other executive courses, the MBA Corporate Management (Gestao Empresarial), which has had from 2002 to 2019 in excess of two thousand students, most of them currently in high profile positions in top notch companies in Brazil and abroad. Armando also works as professor at FECAP university, Sao Paulo, in graduate and post graduate courses (on leave) and is a guest lecturer at SENAC Sao Paulo and at Illinois Institute of Technology, IIT, Chicago, IL, USA both in MBA programs. In the recent past (2011 to 2016), Armando was also Full Professor at FIA Business School (FFIA, Sao Paulo, SP, Brazil), where he taught and supervised thesis, final projects and scientific research trainees in General Management, Strategy and Internationalization of Firms themes at FIA?s Professional Masters program and at the under graduation in Business. Armando received a Bachelor of Science in Economics from the University of Sao Paulo, where he got his MSc and PhD degrees in Management. He also holds an International Executive MBA FIA Business School. Since 2001 he is a professor in Management in graduation and under graduation courses in the following themes: Global Value Chains, International Competitiveness, Globalization and Firm Internationalization, Firm Strategy, Strategic Planning, Alliances and Innovation. In the 90s, when occupying executive positions in leading retail and telecom companies he also travelled over 30 times to Asia (Hong Kong, China and Taiwan) in order to negotiate with vendors and develop products; to Europe and US to benchmark retail operations and for road shows presenting the company to potential investors and to short term (until one week long) industry conferences and workshops. Armando has broad experience working for companies owned by private equity investors as well as a consultant in management and corporate training running his own company focused on this activity, besides working along FIA?s team of consultants focused on SME development. Voluntary work in several projects such as: (1) FIA's social projects, (2) As representative of undergraduation FEA USP alumni undergrad students at the faculty's board, from 2010 to 2015 and from 2018 to 2019 (deputy). (3) Judging comittee member of Empreenda Saúde Everis - S. Libanês.Hospital. (4) At SYLFF fellows group, supporting USP's steering committee.
Main research themes: Competitiveness, Networks, Strategy, Entrepreneurship, Internationalization, Global Value Chains, Organizational Structure, SMEs