Marcelo Jacques Fonseca holds a Bachelor?s degree in Business Administration from Fundação Universidade Federal de Rio Grande - FURG (1994), a Master?s degree in Business Administration from Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (1999), and a PhD in Business Administration from UFRGS (2011), with a visiting period at University of Southern Denmark - SDU, Odense, Denmark. He joined Unisinos in 1999 and is currently Full Professor at the Unisinos Business School, teaching and doing research at the Graduate Program - MBA (MPGN Unisinos). He is Head of the Bachelor?s Program in Management for Innovation and Leadership, and of the Market Research Institute (IPM-Unisinos). Prof. Fonseca is also Faculty Advisor for the Global Business Project (GBP), a University of North Carolina?s action-based learning program for MBA students and global companies. His main fields are Management, Marketing and Consumer Research, and his research interests are in socio-cultural, symbolic and global dimensions of consumption and markets; marketplace dynamics and formation; sustainable consumption; everyday consumption practices; and marketing and consumer research. He also works as a consultant in market research, client management and strategic planning.
Marcelo Jacques Fonseca é Professor Titular da Escola de Gestão e Negócios da UNISINOS e Professor Visitante no Institut d'Administration des Enterprises (IAE) na Université de Poitiers, França, desde 2021. Tem Graduação em Administração de Empresas pela Fundação Universidade Federal do Rio Grande - FURG (1994), Mestrado em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (1999) e Doutorado em Administração pela UFRGS (2011), com estágio de doutorado-sanduíche na University of Southern Denmark. Na Unisinos, atua como Coordenador do Programa de Pós-graduação Profissional em Gestão e Negócios (PPGN Unisinos), como professor do Curso de Administração - Gestão para Inovação e Liderança e como Coordenador do Instituto de Pesquisa de Mercado (IPM-Unisinos). Interesses de pesquisa incluem temas como dinâmicas de formação e desenvolvimento de mercados; dimensões socioculturais, simbólicas e globais do consumo; consumo e sustentabilidade; práticas cotidianas de consumo; desenvolvimento territorial; e turismo. Projetos de consultoria nas áreas de pesquisa e análise de mercados; desenvolvimento territorial; posicionamento e identidade territorial; e projetos para desenvolvimento turístico de territórios.