André Bocchetti
I am professor in a tenure-track position at the Faculty of Education of the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) and at the Post-Graduate Program in Education at the same university. Im graduated in Biological Sciences (State University of Ceará), Master and Doctor in Education from the University of São Paulo (USP). I have worked in management positions at UFRJ, in which the role of Head of the Department of Educational Administration (2018-2020), Coordinator of Degrees (2020-2022) and coordinator of the post-graduate research line "Teacher Training, Languages and Subjectivity" stands out. I am currently a member of the Deliberative Committee of the same Post-Graduate Program. Im also acting as a member of the Pedagogical Planning Centre of the Dance Faculty at UFRJ. I am a member of the International Academic Committee of the Latinoamerican Network of Researchers from and with Bodies in Cultures (Red Latinoamericana de Investigadores/as de y desde los Cuerpos en las Culturas), member of the Editorial Board of the Magazine "Práticas em Gestão Pública Universitária", linked to PR4/UFRJ and of the Revista Interinstitucional Artes de Educar. Im leading from 2022 to 2024 research funded by Carlos Chagas Filho Research Support Foudation of Rio de Janeiro FAPERJ, for which Ive been awarded with a Young Scientist of Our State grant (2022 to 2025), also. I was still awarded a CAPES/PRInt grant for a 3-month junior visitant professor period at SenseLab/Concordia University - Montreal/Canada. I coordinate a research group called CorPes - Zone of Studies and Research in Body and Sentient Pedagogies, in which I have developed, and guided scientific initiation, masters and doctoral research interested in the interfaces between body, movement, somatic education and artistic issues. In this context, Ive analyzed a specific somatic education approach called Biodanza, of which I am also a teacher, as a platform for thinking about the educational act.
Sou professor adjunto da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro e docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma universidade - PPGE/UFRJ. Licenciado em Ciências Biológicas (Universidade Estadual do Ceará), especialista em Educação a Distância (Universidade Católica de Brasília), mestre e doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Tenho atuado em cargos de gestão na UFRJ, nos quais se destacam a função de Chefe do Departamento de Administração Educacional (2018-2020), Coordenador de Licenciaturas (2020-2022) e coordenador da linha de pesquisa "Formação Docente, Linguagens e Subjetividade", do PPGE. Sou, atualmente, membro da Comissão Deliberativa desse mesmo Programa de Pós-Graduação. Atuo, ainda, como membro do Núcleo de Planejamento Pedagógico do curso de Dança da UFRJ. Sou membro do Comité Acadêmico Internacional da Red Latinoamericana de Investigadores/as de y desde los Cuerpos en las Culturas, membro do Conselho Editorial da Revista "Práticas em Gestão Pública Universitária", vinculada à PR4/UFRJ e da Revista Interinstitucional Artes de Educar. Atuo na coordenação de pesquisas financiadas pela FAPERJ (APQ 1 - proc.: E-26/211.739/2021; Iniciação Científica - proc.: E-26/203.637/2021 e proc.: E-26/205.581/2022), sendo atualmente Jovem Cientista do Nosso Estado pela mesma instituição (proc.: E-26/200.294/2023). Fui também contemplado com bolsa CAPES/PRInt para estágio de três meses como professor visitante júnior junto ao SenseLab, vinculado à Concordia University/Montreal - Canadá. Coordeno o CorPes - Zona de Estudos e Pesquisas em Corporeidades e Pedagogias Sensíveis, no qual tenho desenvolvido e orientado pesquisas de iniciação científica, mestrado e doutorado interessadas no entrelace entre corporeidades, movimento, educação somática e arte. Nesse contexto, estão inclusas as análises de uma prática de educação somática específica como plataforma de pensamento acerca do ato educativo - a Biodanza, do qual sou também professor.
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Publicações
- Ensino
- Identidade
- Ver todos
