MARCOS FERNANDES SOBRINHO é Pós-doutor em Direito Público pela Faculdade de Ciências Jurídicas da Universidade de Las Palmas de Gran Canaria/Espanha; Doutor em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade de Brasília (UnB); Pós-Graduado em Direito Processual Civil; Graduado em Física pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU); Bacharel em Administração pela Faculdade de Administração de Brasília (FAAB) e Bacharel em Direito pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Atua em Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu, como docente-pesquisador, no Instituto Federal Goiano e na Universidade Federal de Catalão (UFCAT). Atualmente, exerce a função de coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino para a Educação Básica (PPGEnEB/IFGoiano). É membro de conselhos consultivos e(ou) editoriais de periódicos especializados e qualificados (nacionais e internacionais), nas áreas em que atua. É autor de livros, capítulos de livros, de artigos científicos publicados em periódicos científicos qualificados, de letra de música e, como inventor, de registro de patente junto ao Instituto Nacional de Propriedade Intelectual (INPI). No Ministério da Educação (MEC/Inep), participou da equipe de especialistas e desenvolveu estudos analíticos junto ao Programa Nacional do Livro Didático (PNLD/2018), com emissão de pareceres técnicos [de aprovação ou não] relacionados a todas as obras didáticas de Física e de Matemática, então, submetidas. É líder do Grupo de Pesquisa/CNPq intitulado Educação Científica, Avaliação e Materiais de Ensino (EduCAME). Interessa-se por temas de pesquisa nas áreas de: Física, Administração, Gestão Organizacional e Direito. Na abrangência dessas áreas e nos últimos anos, tem-se debruçado sobre temas como: Educação Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS); Ensino em [e para a] Ciência; Inovação e Desenvolvimento Tecnológico; Controle na Administração Pública (que articula áreas como Administração, Tecnologia da Informação, Direito, entre outras); Transparência e Políticas Públicas; Sistemas e Revisões de Fluxos Administrativos; Integralização de Dados/Informações; Direito, Tecnologia e Sociedade. Enfim, trata-se de um adepto ao pluralismo teórico-conceitual, da amplitude e diversidade metodológica na pesquisa e em estudos, sem perder de vista aspectos da interdisciplinaridade. E-mail: marcos.sbf@gmail.com
Marcos Fernandes Sobrinho holds a Doctorate in Science and Mathematics Education and a Master's Degree in Science Teaching, in the Physics Teaching modality, from the University of Brasília (UnB). He holds a degree in Physics from the Federal University of Uberlândia (UFU) and a bachelor's degree in Administration from the Faculty of Administration of Brasília (FAAB). Currently holds post-doctoral studies in the Postgraduate Program in Education for Science, Faculty of Sciences, State University Paulista Júlio de Mesquita Filho (PPGE / FC / Unesp / Bauru) [Capes Concept: 6]. He was a regular student of the Post-Graduation Program in Physics at UnB [Capes Concept: 7], having studied all credits (24) in Theoretical Physics modality, at Masters and PhD levels, when he worked with the differential operator technique Ising model applied to nanoparticulate magnetic systems. He took part in the Physics School of the Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire (CERN) in Geneva / Switzerland. He is Professor D-IV (Associate II) of the permanent staff in the area of #8203;#8203;Physics and is coordinator for the Technical Course in Biotechnology integrated to High School, of the Goiano Federal Institute - Campus Urutaí. He is a member of advisory boards / editorials of national and international journals in the area of #8203;#8203;Education and Teaching, among them: CBEF: Brazilian Journal of Physics Teaching (DF / UFSC - Brazil); IENCI: Investigations in Science Teaching (IF / UFRS - Brazil); REDECT: Electronic Journal Debates in Scientific and Technological Education (IFES - Brazil); Science Teaching (UNICAMP, IFSP and UFSC - Brazil); MSJ: Multi-Science Journal (IF Goiano - Brazil) TED: Technique, Episteme and Didaxis (National Pedagogical University - Colombia); Gondola: teaching and learning of sciences (Francisco José de Caldas District University - Colombia). He is a member of the Ibero-American Association of Science-Technology-Society (AIA-CTS), the Brazilian Association of Research in Science Education (Abrapec), and the Brazilian Society of Physics (SBF). It has 04 books and articles in specialized periodicals in the area of #8203;#8203;Education, Public Policies and Physics / Science Teaching. He participates in national and international research projects and is a leader of a research group / CNPq entitled Scientific Education, Evaluation and Teaching Materials (EduCAME), as well as integrating other groups in cooperation projects with national and international institutions. He is interested in research topics such as: CTS education and discussions of socio-scientific questions; Argumentation in science teaching; Scientific education for citizenship; Didatic books; Teacher training and practice; Formal, informal and non-formal contexts of education; And large-scale evaluation. Contact: marcos.sbf@gmail.com