Thiago Pedro Pinto
Professor at the Federal University of Mato Grosso do Sul - UFMS where he works in the Graduate Program in Mathematics Education at INMA (with master's and doctoral guidance) and in the Professional Master's in Philosophy (PROFILO); He has been Editor-in-Chief of the Perspectives of Mathematics Education Magazine (UFMS) since 2020. Deputy leader of the History of Mathematics Education in Research Group (HEMEP) since 2011. He has interests in research linked to the History of Mathematics Education, Mathematics Teacher Training and Philosophy (of/in Mathematics Education). He has guided works that deal with the formation of indigenous teachers in a historical perspective and on the participation of geometries in the formation of teachers. It takes as theoretical basis the studies of Ludwig Wittgenstein in his second phase and contemporary authors of philosophy and anthropology.As for his training, he has a degree in Mathematics from the State Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Jacarezinho-PR (2005), currently UENP. Master in Mathematics Education from UNESP - Rio Claro (2009). PhD in Education for Science UNESP - Bauru (2013). Since 2006 he has been linked to GHOEM, Oral History and Mathematics Education Group.
Professor da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS onde atua no Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática do INMA (com orientações de mestrado e doutorado) e no Mestrado Profissional em Filosofia (PROFILO); É Editor-chefe da Revista Perspectivas da Educação Matemática (UFMS) desde 2020. Vice-líder do Grupo História da Educação Matemática em Pesquisa (HEMEP) desde 2011. Tem interesses em pesquisas vinculadas à História da Educação Matemática, à Formação de Professores de Matemática e à Filosofia (da/na Educação Matemática). Tem orientado trabalhos que versam sobre a formação de professores indígenas numa perspectiva histórica e sobre a participação das geometrias na formação de professores. Toma como base teórica os estudos de Ludwig Wittgenstein em sua segunda fase e autores contemporâneos de filosofia e antropologia. Quanto sua formação, é Graduado em Licenciatura em Matemática pela Faculdade Estadual de Filosofia, Ciências e Letras de Jacarezinho - PR (2005) atual UENP. Mestre em Educação Matemática pela UNESP - Rio Claro (2009). Doutor em Educação para a Ciência UNESP - Bauru (2013). Desde 2006 está vinculado ao GHOEM, Grupo de História Oral e Educação Matemática.
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Afiliação
- Publicações
- Ensino
- Identidade
- Ver todos