Danielle Barbosa Lins de Almeida
DANIELLE BARBOSA LINS DE ALMEIDA holds a Bachelor in English Language (Linguistics) from the Federal University of Paraíba (1999), with an academic year at Leeds University, England (1996-1997); Master's Degree in English Language and Literature from the Federal University of Santa Catarina (2001); PhD in English Language and Literature from the Federal University of Santa Catarina (2006), with co-tutoring at the University of New South Wales (UNSW), Sydney, Australia (2005); Post-Doctoral degree (2013) at the University of Buenos Aires (UBA), in the context of the Associated Centers Program for the Strengthening of Brazil-Argentina Postgraduate Studies (CAFP-BA) from CAPES. From 2015 to 2021, she coordinated the projects Toys on Focus: A Semiotic Study on Children's Media Ads and Multimodality and Childhood, (toysonfocus.weebly.com/), about the discourse of contemporary toys, through the Scholarship of Research Productivity by the National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) in Brazil. In 2018, she started its follow-up investigation through the project Towards a Toy Literacy: Multimodal Childhood Interactions, with the aim to expand the agenda of children?s narratives in different discursive domains. Both projects are linked to the activities developed in the Research Group in Visual Semiotics and Multimodality (GPSM), (gpsmultimodalidade.weebly.com), that Dr. Almeida has been coordinating since 2008. Her academic interests are centered on the interrelation between multimodality and childhood and the connection between new media technologies and the culture of play. Among her publications are: New Perspectives on Visual Analysis: From Text to Context (2017), Perspectives on Visual Analysis: from Photojournalism to Blog (2008), as well as scientific articles in national and international journals such as Ilha do Desterro (2018; 2015), Linguagem em Discurso (2017); Visual Communication (2009) and book chapters such as Visual Communication: Handbook of Communication Science (De Gruyter Mouton, 2014), edited by David Machin. Dr. Almeida is an Associate Professor at the Department of Modern Foreign Languages (DLEM) and at the Postgraduate Course in Linguistics (PROLING) at the Federal University of Paraíba. She is currently representative of the Northeastern Region at the Latin American Association of Systemic-Functional Linguistics (ALSFAL). Member of the Editorial Advisory Board of national and international journals such as Multimodality and Society (SAGE) and Frontiers in Communication. Dr. Almeida is connected to the Systemic Research Group, Environments and Languages, SAL Brasil and PanMeMic, Pandemic Meaning Making of Interaction and Communication, international semiotics research groups on the effects of new forms of communication and interaction generated by the coronavirus pandemic in 2020.
Danielle Barbosa Lins de Almeida possui Graduação em Letras/Licenciatura em Língua Inglesa pela Universidade Federal da Paraíba (1999), com período de intercâmbio na Leeds University, Inglaterra (1996-1997); Mestrado em Língua e Literatura Inglesa pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001); Doutorado em Língua e Literatura Inglesa pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006), com período de co-tutela na University of New South Wales (UNSW), em Sydney, Austrália (2005); Pós- Doutorado pela Universidad de Buenos Aires (UBA), no contexto do Programa Centros Associados para o Fortalecimento da Pós-Graduação Brasil-Argentina (CAFP-BA) da CAPES. Atuou como Professora Visitante na Universidad de Buenos Aires em 2013. Entre 2015 e 2021, coordenou os projetos Brinquedos em Foco: Um Estudo Semiótico de Anúncios da Mídia Infantil e Multimodalidade e Infância, (toysonfocus.weebly.com/), sobre o discurso de brinquedos contemporâneos, através do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq), na categoria Bolsa de Produtividade em Pesquisa (PQ2). Mais recentemente, deu início à terceira fase da investigação, através do projeto Por uma Teoria de Letramento do Brinquedo: Interações Multimodais de Infância, vinculado ao Grupo de Pesquisa em Semiótica Visual e Multimodalidade (GPSM, disponível em gpsmultimodalidade.weebly.com), o qual vem coordenando na UFPB desde 2008. Seus interesses acadêmicos atuais estão centrados na inter-relação entre multimodalidade e infância através do discurso de brinquedos contemporâneos e da conexão entre as novas tecnologias midiáticas e a cultura do brincar, tanto do ponto de vista lingüístico quanto sócio-cultural. Suas publicações incluem os livros Novas Perspectivas sobre Análise Visual: Do Texto ao Contexto (2017), Perspectivas sobre Análise Visual: do Fotojornalismo ao Blog (2008), além de artigos científicos em periódicos nacionais e internacionais como Ilha do Desterro (2018; 2015), Linguagem em Discurso (2017); Visual Communication (2009) e capítulos de livros como Comunicação Visual (De Gruyter Mouton, 2014), editado por David Machin. Desde 2005, vem atuando como Professora do Departamento de Línguas Estrangeiras Modernas (DLEM) e na Pós-Graduação em Lingüística (PROLING) da Universidade Federal da Paraíba. Atualmente, é representante da Região Nordeste na Associação Latino-americana de Linguística Sistêmico-Funcional (ALSFAL). Membro do Conselho Consultivo Editorial de periódicos nacionais e internacionais como Multimodality and Society (SAGE) e Frontiers in Communication. Está vinculada ao Grupo de Pesquisa Sistêmica, Ambientes e Linguagens, o SAL Brasil e ao PanMeMic, Pandemic Meaning Making of Interaction and Communication, Grupo de Pesquisa internacional em semiótica sobre os efeitos das novas formas de comunicação e interação gerados pela pandemia do corona vírus em 2020.
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Afiliação
- Publicações
- Pesquisas
- Ensino
- Identidade
- Ver todos