Alain Flandes is a PhD candidate in Architecture at the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ) Graduate Program in Architecture (PROARQ), and he holds a Master of Science in Architecture from the same program. Visiting student research at University of California, Berkeley. He serves as a researcher at the Ambient Education Group (GAE), which analyzes the quality of urban space for integrated education in Rio de Janeiro.
Alain also holds degrees in Architecture from the National Autonomous University of Mexico (UNAM) and Urban Planning from the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ). His professional experience spans both architecture and urbanism with an emphasis on children's educational environments, rural schools and educational territories. His "School for Equity'' project was chosen for the Venice Biennale 15th International Architecture Exhibition in 2016. Substitute professor at the architectural design department at UFRJ. Current consultant on innovative teaching rooms with active methodologies for the brazilian National Commercial Apprenticeship Service.
Scholarships
CAPES Sandwich Doctoral Scholarship - PrInt 2022 with UC Berkeley. Current Scholarship Holder of Doctoral Scholarship of the Academic Excellence Program (Proex) of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). Former Scholarship holder of the Training and Technical Qualification 5 program of the Research Support Foundation of the State of Rio de Janeiro - FAPERJ. Former Scholarship holder of the Master's Grade 10 Scholarship Program of the Foundation for Research Support of the State of Rio de Janeiro - FAPERJ.
Doutorando em Arquitetura no Programa de Pós-Graduação em Arquitetura (PROARQ). Mestre em Ciências em Arquitetura pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura (PROARQ) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Doutorando sanduíche na University of California, Berkeley (UC-Berkeley). Colaborador do Grupo Ambiente Educação (GAE) como parte da pesquisa integrada que analisa a qualidade do lugar e da paisagem dos lugares pedagógicos para a educação integral no município do Rio de Janeiro "Do espaço escolar ao território educativo: o lugar da arquitetura na conversa da escola de educação integral com a cidade".
Possui graduação em Arquitetura pela Universidad Nacional Autónoma de Mexico (UNAM) (2014). Graduação revalidada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) como Arquiteto e Urbanista (2017). Intercambista acadêmico na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) (2012-2013). Experiência profissional na área de Arquitetura e Urbanismo, com ênfase em ambientes educativos para crianças abordando o tema de Escolas Rurais e Territórios Educativos. Premiado na 15. Mostra Internacional de Arquitetura da Bienal de Veneza 2016. com o projeto "Escola pela Equidade".
Ex Bolsista de Doutorado Sanduíche CAPES - PrInt 2022. Ex Bolsista de Doutorado do Programa de Excelência Acadêmica (Proex) da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).Ex Bolsista do programa Treinamento e Capacitação Técnica 5 da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro - FAPERJ. Ex Bolsista do Programa Bolsa Nota 10 de Mestrado da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro - FAPERJ.