Marina Costin Fuser holds a PhD in Film and Gender Studies from the University of Sussex with a full PhD scholarship by CAPES (supervised by Rosalind Galt and Lizzie Thynne). She does post-doctoral research on learning technologies at the Institute of Advanced Studies of USP, supervised by Roseli Lopes. She is also researches gender and artificial intelligence in the program of Intelligence Technologies and Digital Design at PUC-SP (TIDD - PUC-SP) under the supervision of Maria Lucia Santaella Braga. She teaches film theory at the Film School IEMA, in São Luís. She spent a year researching under the guidance of Trinh T. Minh-ha in Berkeley, where she studied her sandwich doctorate at the Department of Gender and Women's Studies. She recently took an executive course in Women's Leadership at Barnard College, Columbia University in New York. She published her master's dissertation, Women who dance on the edge of an abyss: women in Hilda Hilst's dramaturgy, by EDUC in 2018. She was also awarded a scholarship by CNPq for her MA. She also researched the concept of emancipation of women in Simone de Beauvoir's The Second Sex. Her doctoral thesis is about nomadism in cinema and in the post-colonial ethnography of Trinh T. Minh-ha. Bachelor and master in social sciences at PUC-SP, and taught in Sussex in the field of cultural studies.
Marina Costin Fuser é doutora em Cinema e Estudos de Gênero pela University of Sussex com bolsa de Doutorado Pleno no Exterior pela CAPES (orientação de Rosalind Galt e Lizzie Thynne), revalidado como Meios e Processos Audiovisuais pela Escola de Comunicação e Artes da USP. Faz uma pesquisa pós-doutoral sobre tecnologias da aprendizagem na Cátedra de Educação Básica do Instituto de Estudos Avançados da USP, sob supervisão da Prof. Dra. Roseli Lopes e outra pesquisa pós-doutoral sobre gênero e inteligência artificial no programa de Tecnologias da Inteligência e Design Digital na PUC-SP (TIDD - PUC-SP) sob a supervisão da Prof. Dra. Maria Lucia Santaella Braga. É professora de teoria e crítica de cinema pela Escola de Cinema do IEMA, em São Luís. Passou um ano pesquisando sob a orientação de Trinh T. Minh-ha em Berkeley, onde cursou seu doutorado-sanduíche no Department of Gender and Women's Studies. Recentemente fez um curso executivo de Women's Leadership no Barnard College, Columbia University em Nova York. Pesquisa e atua em questões de gênero e mulheres desde 2006, contribuindo com artigos, pesquisas, iniciativas e palestras sobre o tema. Publicou sua dissertação de mestrado, Mulheres que dançam à beira de um abismo: mulheres na dramaturgia de Hilda Hilst, pela EDUC em 2018. Ela teve bolsa do CNPq para o mestrado. Ela também pesquisou o conceito de emancipação da mulher em O Segundo Sexo de Simone de Beauvoir. Sua tese de doutorado é sobre nomadismo no cinema e na etnografia pós-colonial de Trinh T. Minh-ha. Bacharel e mestre em ciências sociais pela PUC-SP, e lecionou em Sussex no campo de estudos culturais.