Publicações no BrCris
 

Alexandre Fonseca D'Andréa

Full Professor at the Federal Institute of Paraíba, João Pessoa, Brazil. Fapesq-PB Teaching, Research and Extension Fellow. Graduated in Agronomy by the Federal University of Viçosa (1992) and in Teaching for Professional Education by the Federal Rural University of Pernambuco (1994). Master and PhD in Soil Science by the Federal University of Lavras (2001 and 2004). He was Pro-Rector of Planning and Administration of the Federal Institute of Southern Minas Gerais (IFSULDEMINAS), member of the Budget Commission of the Forum of Pro-Rectors of Planning of the IF and Advisor of International Affairs of IFSULDEMINAS. He was Post-Graduate Director of the Federal Institute of Paraíba (IFPB). He has experience in Agronomy, in the area of Environmental Resources and Land Use and in Education, in the area of Active Learning Methodologies and Teacher Training. He works in the characterization of environments by evaluating physical and biological indicators of soil quality and the quantification of soil CO2 emissions. He develops project-based learning (PBL) for vocational education and Engineering courses. He was a CNPq Fellow for Technological Development and Innovation Abroad in Finland in 2016 (Vocational Education and Training, SETEC / MEC / Häme University of Applied Sciences - HAMK) and in 2017 (Finnish Teacher Trainer Diploma Program, SETEC / MEC / HAMK / Tampere University of Applied Sciences - TAMK). Since 2016, he is the General Coordinator of the Gira Mundo Professores Program (Finland, Israel and Spain) promoted by the State Secretary of Education, Science and Technology of Paraíba and awarded the AFS Award for Innovation in Global Education for a Policymaker, Budapest, Hungary (2018) . He was a member of the Bank of Evaluators of the National System of Evaluation of Higher Education ? BASis, in Brazil from 2004 to 2019. Since 2021, he has been Coordinator of the Visual 3D Project: Experiences with Augmented Reality for the technological initiation of students in public schools in the semi-arid region of Paraíba, with a CPO/DTI?B grant from FACTO (Foundation for Support to the Development of Science and Technology). Mentor of Project and Problem-Based Learning Practices Management (ABP/PBL) at the IFPB Innovation Hub with Embrapii projects since June 2022 with an EPE/PD&I grant from the IFPB Support Foundation (Funetec).
Professor Titular do Instituto Federal da Paraíba, campus João Pessoa. Engenheiro Agrônomo pela Universidade Federal de Viçosa (1992) e Licenciado para o Ensino Profissional pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (1994). Mestre e Doutor em Solos e Nutrição de Plantas pela Universidade Federal de Lavras (2001 e 2004). Foi Pró-Reitor de Planejamento e Administração do Instituto Federal do Sul de Minas (IFSULDEMINAS), membro da Comissão de Orçamento do Fórum de Pró-Reitores de Planejamento dos IF e Assessor de Assuntos Internacionais do IFSULDEMINAS. Foi Diretor de Pós-Graduação do Instituto Federal da Paraíba (IFPB). Tem experiência em Engenharia Agronômica, na área de Recursos Ambientais e Uso da Terra, e em Educação, na área de Metodologias de Aprendizagem Ativa e Capacitação Profissional de Professores. Trabalha na caracterização de ambientes por meio da avaliação de indicadores físicos e biológicos de qualidade do solo e da quantificação das emissões de CO2 do solo. Desenvolve trabalhos com aprendizagem baseada em projetos (PBL) para o Ensino Profissional e Engenharias. Foi Bolsista CNPq de Desenvolvimento Tecnológico e Inovação no Exterior na Finlândia em 2016 (Vocational Education and Training, Häme University of Applied Sciences - HAMK) e em 2017 (Finnish Teacher Trainer Diploma Programme, Tampere University of Applied Sciences - TAMK e HAMK). De 2016 a 2020, foi Coordenador Geral do Programa Gira Mundo Professores (Finlândia, Israel e Espanha), promovido pela Secretaria de Estado de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba e agraciado com o prêmio AFS Award for Innovation in Global Education for a Policymaker, Budapeste, Hungria (2018), com bolsa de Ensino, Pesquisa e Extensão EPE-E da Fapesq-PB. Foi membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis de 2004 a 2019. Desde 2021, é Coordenador do Projeto Visual 3D: experiências com Realidade Aumentada para a iniciação tecnológica de estudantes em escolas da rede pública do Semiárido Paraibano, com bolsa CPO/DTI-B da Fundação de Apoio ao Desenvolvimento da Ciência e Tecnologia (FACTO). Mentor de Gestão de Práticas de Aprendizagem Baseada em Projetos e Problemas (ABP/PBL) no Polo de Inovação do IFPB junto a projetos Embrapii desde junho de 2022 com bolsa EPE/PD&I da Fundação de Apoio ao IFPB (Funetec). Desde 2022, é Coordenador Geral do Programa Institucional Visual 3D, no âmbito do IFPB.

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Afiliação
  •  
  • Publicações
  •  
  • Pesquisas
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •