Leonardo Marini Pereira
Leonardo Marini-Pereira is with the Research Division of the Institute of Airspace Control (ICEAO) researching GNSS technologies applied to air navigation, with emphasis on the Ground-Based Augmentation System (GBAS). He also head of the Project Management Office (PMO) in ICEA for projects related to Science, Technology and Innovation. Holds a Bachelor Degree in Cartographic Engineering from São Paulo State University, Master´s in Remote Sensing and Geoprocessing from the National Institute for Space Research (INPE), and a Ph. D. degree from the Aeronautics institute of Technology (ITA) in the area of Space Science and Technology. Has participated in the Brazilian certification team for the System Design Approval (SDA) of the Block II of the SLS-4000 GBAS station manufactured by Honeywell, as well as in the certification of several other components of air traffic control (ATC) infrastructure to be used in the Brazilian Airspace Control System (SISCEAB). Has also taken part in the team that developed the Brazilian ionospheric threat model for GBAS in Brazil. Was head of the Photogrammetry sector at the Aeronautical Cartography Institute (ICA), structuring and defining all the methodology for generating ICAO electronic terrain and obstacle data (e-TOD). Has experience in photogrammetry, digital image processing, geographic information systems and Matlab routines. Has been working as an engineer for the Brazilian Air Force since 2007 and currently holds the rank of Major.
Trabalha na Divisão de Pesquisa do Instituto de Controle do Espaço Aéreo (ICEA) com estudos e pesquisas na área de tecnologias GNSS aplicadas à navegação aérea, em especial o Ground-Based Augmentation System (GBAS), o qual constitui a área principal de sua pesquisa. No ICEA atua também como chefe do Escritório de Projetos de CT&I do Instituto. É Engenheiro Cartógrafo pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), Mestre em Sensoriamento Remoto pelo Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE) e Doutor pelo Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA) no programa de Ciências e Tecnologias Espaciais. Atuou na equipe de certificação da estação GBAS SLS-4000 da empresa americana Honeywell e participou da equipe que desenvolveu o modelo de risco ionosférico para o GBAS no Brasil. Possui experiência em processamento de dados GNSS e a interferência do posicionamento sofrida pela camada ionosférica. Sua área de interesse é relacionada ao uso de GNSS para navegação aérea no contexto da garantia da integridade. No passado, atuou como chefe da Seção de Fotogrametria do Instituto de Cartografia Aeronáutica (ICA), onde estruturou a Seção de Fotogrametria, bem como a metodologia para a geração de Dados Eletrônicos de Terreno e Obstáculo (e-TOD) previstos em normas da Organização de Aviação Civil Internacional. Possui experiência em fotogrametria, processamento de imagens, SIG e programação em linguagem C e Matlab. Trabalha desde 2007 como Oficial Engenheiro da Força Aérea Brasileira no atual posto de Major.
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Publicações
- Identidade
- Ver todos
