Hércules Ribeiro Leite, P.T., joined the Department of Physical Therapy at Universidade Federal de Minas Gerais in December 2019 and has been a Professor of Pediatric Physical Therapy in other Public Universities in Brazil since 2012. Hércules is an early researcher leader in Brazil, helding important research grants, such as "PartiCipa Minas" and is a contributing author to over 60 peer-reviewed journal articles and book chapters. From 2017-2018 Hércules concluded his postoctoral fellowship in Physiotherapy at The University of Sydney. In 2019, he and colleagues published a book on Pediatric Physical Therapy: from evidence to clinical practice, which is one of the main sources of knowledge from clinicians and studens in Brazi. He has been an invited lecturer and keynote speaker in important national conferences in Brazil. Hércules is interested on Childhood disability, family-centred service, sports and leisure participation promotion and knowledge translation. Hércules has been supervising master, Phd and posdoc students on this topic.
é graduado em Fisioterapia (UFVJM), Especialista Profissional em Neurofuncional da Criança e Adolescente (COFFITO), Mestre (UFMG) e Doutor (UFMG) em Ciências Fisiológicas e Pós-Doutor em Fisioterapia pela The University of Sydney, Austrália. Atualmente é docente do Departamento de Fisioterapia da UFMG na área de Fisioterapia aplicada à neuropediatria e credenciado no Programa de Pós-Graduação em Ciências da Reabilitação. É autor e Organizador do livro "Fisioterapia em Pediatria: Da Evidência à prática clínica" (Ed. Medbook, 2019) e Questões Comentadas em Fisioterapia (Ed. Medbook, 2021). Atualmente é Editor do Programa de Atualização para Fisioterapia (PROFISIO) da área de Fisioterapia Neurofuncional da criança e do adolescente, e Editor Associado da Physical & Occupational Therapy in Pediatrics e Frontiers in Rehabiliation Sciences. Previamente, iniciou profissionalmente na reabilitação de crianças com incapacidades neurológicas, seguido da docência como Professor Adjunto da UFAM e UFVJM na área de Fisioterapia Pediátrica e Supervisão de Estágio em Pediatria. É membro da American Academy for Cerebral Palsy and Developmental Medicine e da Junta Diretora da Academia Latino-americana de Desenvolvimento Infantil e Incapacidade (ALDID). Pesquisador do Projeto Multicêntrico PartiCipa Brasil. Linha de pesquisa: Avaliação do Desenvolvimento e do Desempenho Infantil. Bolsista de Produtividade do CNPq, Nível 2.