Adriana Gomes Alves
Adriana Gomes Alves is PhD in Education from at Vale do Itajaí University (2017), a Master's in Production Engineering from the Federal University of Santa Catarina (1999) and a Bachelor's degree in Computer Science from the Federal University of Santa Catarina (1987). She works as a researcher and professor at the University of Vale do Itajaí-UNIVALI-in the Postgraduate Program in Education (PPGE) and in the Professional Masters in Psychology (PPGP), in the undergraduate courses in Computer Science, Computer Engineering and Design. of Games. She is part of the research group Observatory of Educational Policies and Studies, of which she is vice-leader, and the group Research in Technologies Applied to Psychosocial Practices. She coordinates uLAB ? Multiuser Universal Design Laboratory that integrates the areas of computing, design, education and psychology to create solutions in Digital Games, Assistive Technologies and Universal Learning Design for people with disabilities, with a participatory design approach. She coordinates research projects supported by FAPESC for the development of technology solutions for academics with autism spectrum disorder, in partnership with the universities UFRRJ, UERJ and UDESC. He has experience in software analysis and development, notably in the coordination of project teams, having worked in the private sector in software development companies for 15 years, especially at Softplan/Poligraph, where he coordinated projects in the area of Public Management. She participated in the development of systems for Environmental Management, with emphasis on the TAMAR Information System and the Vessel Tracking System, developed for the Ministry of Fisheries, together with the Ministry of the Environment and the Brazilian Navy. His doctoral thesis, which proposes a framework for the development of digital games with children from the perspective of inclusive education, received an honorable mention in the Capes de Theses award 2018, in the area of Education, was awarded as the best thesis in the Alexandre Direne Theses Contest , Dissertations and TCCs in Informatics in Education - Sociedade Brasileira de Computação, and an honorable mention at the SBGames 2018 Theses and Dissertation Award. In 2020 the project ?Digital game design by children with and without intellectual disabilities? was awarded at the Zeroproject Awards.
Adriana Gomes Alves é doutora em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI (2017), mestre em Engenharia de Produção (1999) e Bacharel em Ciências da Computação (1987) pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Atua como pesquisadora e professora da UNIVALI no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) e no Mestrado Profissional em Psicologia (PPGP), nos cursos de graduação em Ciência da Computação, Engenharia de Computação e Design de Games. Integra o grupo de pesquisa Observatório de Políticas Educacionais e Estudos, do qual é vice-líder, e o grupo Pesquisas em Tecnologias Aplicadas às Práticas Psicossociais. Coordena o uLAB ? Laboratório Multiusuário de Design Universal que integra as áreas de computação, design, educação e psicologia para criação de soluções em Jogos Digitais, Tecnologias Assistivas e Desenho Universal de Aprendizagem para pessoas com deficiências, com abordagem de design participativo. Coordena projetos de pesquisa com fomento da FAPESC para o desenvolvimento de soluções em tecnologia para acadêmicos com transtorno do espectro autista, em parceria com as universidades UFRRJ, UERJ e UDESC. Possui experiência em análise e desenvolvimento de software, notadamente na coordenação de equipes de projetos, tendo atuado na iniciativa privada em empresas de desenvolvimento de software por 15 anos, com destaque na empresa Softplan/Poligraph, onde coordenou projetos na área de Gestão Pública. Participou do desenvolvimento de sistemas para Gestão Ambiental, com destaque ao Sistema de Informação do TAMAR e ao Sistema de Rastreamento de Embarcações, desenvolvido para o Ministério da Pesca, em conjunto com o Ministério do Meio Ambiente e Marinha do Brasil. Sua tese de doutorado, a qual propõe um framework para desenvolvimento de jogos digitais com crianças na perspectiva da educação inclusiva, recebeu menção honrosa no prêmio Capes de Teses de 2018, na área da Educação, foi premiada como melhor tese no Concurso Alexandre Direne de Teses, Dissertações e TCCs em Informática na Educação - Sociedade Brasileira de Computação, e menção honrosa no Prêmio de Teses e Dissertação do SBGames 2018. Em 2020 o projeto ?Digital game design by children with and without intellectual disabilities? foi agraciado no Zeroproject Awards.
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