Postdoctorate in Education, with research in Language, Education and Cyberculture at the Federal University of São Paulo (UNIFESP), 2019, completed; PhD in Education - Curriculum / Educational Technologies, Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC / SP), 2006, grounded in complexity theory; Masters Degree in Education - theory and practice of virtual learning environments, Pontifical Catholic University of Paraná (PUC / PR), 2000; specialization in Methodology and Practice of Language Teaching and Literature from the Midwestern State University (UNIOESTE / UNICAMP (1989), degree in French Portuguese Letters from the Midwestern State University (UNICENTRO), 1977. Has experience in the field of Letters , with emphasis on Portuguese Language, acting on the following subjects: Portuguese Language and Brazilian Literature, Foreign Language - English, French (translation), Portuguese Language Teaching, Distance Education, Methodology and Practice of Presencial and Virtual Teaching. of Pedagogy in the curriculum components of Philosophy of Education, French Language and History of Education She worked as Coordinator of the Graduate in Education at the Timor Lorosa'e National University in East Timor (UNTL), CAPES / Brazil International Cooperation Program / East Timor, 2008/2009, has taught at the UNTL Postgraduate, in the disciplines of Methodology and Practice of Portuguese Language Teaching and Educational Philosophy and coordinated the Instrumental Portuguese Language Teaching Program (ELPI) in the same year. Created the Statute and organized the Free College Association of Contemporary Philosophy and Language / Curitiba / Pr (2013) in order to study and disseminate contemporary teaching and learning methodologies. She is currently a collaborator at the University of Advanced Studies (UEA). Published the books: Timor Leste, a valuable experience in 2017, 1st reprint 2018, by Editora UEA; The Templars (independent translation, 2015, published 2018, e-book, on Amazon.com); The singular dynamics of the Mak'Gregor Method. UEA Publishing House (2020). Published the book: Complexity and Dialogy in Education: Epistemological Bases for Continuing Virtual Education and Curriculum in Action, by Editora Appris, 2021. Member of the Research Group: Language, Education and Cyberculture (LEC), Federal University of São Paulo (UNIFESP), Campus Guarulhos - School of Philosophy, Letters and Human Sciences - Graduate Program in Education (2018).
Pós-doutorado em Educação, com pesquisa em Linguagem, Educação e Cibercultura na Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), 2019, concluído; doutorado em Educação - Currículo/ Tecnologias educacionais, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), 2006, fundamentada na teoria da complexidade de Edgar Morin; mestrado em Educação - teoria e prática de ambientes virtuais de aprendizagem, pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC/PR), 2000; especialização em Metodologia e Prática do Ensino de Línguas e Literatura pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNIOESTE/UNICAMP (1989), graduação em Letras Franco Portuguesas pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO), 1977. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nas seguintes disciplinas: Língua Portuguesa e Literatura Brasileira, Língua estrangeira - Inglês, Francês (tradução), Ensino de Língua Portuguesa, Educação a Distância, Metodologia e Prática do Ensino presencial e virtual. Atuou em cursos de Pedagogia nos componentes curriculares de Filosofia da Educação, Língua Francesa e História da Educação. Trabalhou na função de coordenadora da Pós-Graduação em Educação na Universidade Nacional Timor Lorosa'e, em Timor Leste (UNTL), Programa de Cooperação Internacional CAPES/Brasil/Timor Leste, 2008/2009; exerceu docência na Pós-Graduação da UNTL, nas disciplinas de Metodologia e Prática do Ensino de Língua Portuguesa e Filosofia da Educação e coordenou o Programa Ensino de Língua Portuguesa Instrumental (ELPI), no mesmo ano. Criou o Estatuto e organizou a Associação Faculdade Livre de Filosofia e Linguagem Contemporânea/ Curitiba/Pr (2013) com o objetivo de estudar e difundir metodologias contemporâneas de ensino e aprendizagem. Atualmente é colaboradora na Universidade de Estudos Avançados (UEA). Publicou os livros: Timor Leste, uma experiência de valor, em 2017, 1ª reimpressão 2018, pela Editora UEA; Os Templários (tradução independente, 2015, publicado em 2018, e-book, na Amazon.com); A dinâmica singular do Método Mak'Gregor. UEA Editora (2020). Publicou o livro: Complexidade e Dialogia em Educação: Bases Epistemológicas para a Formação Virtual Continuada e o Currículo em Ação, pela Editora Appris, 2021. Integra o Grupo de Pesquisa: Linguagem, Educação e Cibercultura (LEC), na Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Campus Guarulhos - Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - Programa de Pós-Graduação em Educação, desde o ano de 2018. Licenciatura em Música em andamento na Unespar CuritibaII, 2022.
Registro no ORCID: 0000-0002-2963-0028