Jayme Marrone Junior
Graduated in Mechanical Engineering from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), Physics from Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Master in Science Teaching and Mathematical Education from Universidade Estadual de Londrina (Uel) and PhD student in Science Teaching . Has experience in the area of Physics Teaching, with a historical-philosophical approach using Astronomy. He is an experienced high school teacher, mainly in pre-university courses working in the best schools in the south and southeast of the country, in addition to working in preparatory programs for competitions in the area of Calculation and Financial Mathematics. As an engineer he has experience in the area of product quality assurance, development and monitoring of manufacturing processes, Strategic Management and Entrepreneurship. He has experience as a collaborator and technical assistant in expert reports within the Mechanical Industry in general. He is a professor of Physics at the Federal Institute of Paraná working with emancipatory education and project methodology. He was a representative of the Technological Innovation Center of the same institution, contributing to the elaboration and development of patents. Invited advisor professor in the Neuroscience training program at the Biological Sciences Center of the State University of Londrina. Develops research in the Education area whose focus is to promote the dialogue between connectivism and the systemic view based on the analysis of self-organized structures under the lens of the Actor-Network Theory. He is the author of the Functional Convenience Hypothesis, a strategy for understanding the formation of networks from the physical aspects of particle systems to the dynamics of social groupings. He is currently Manager of the Teaching, Research and Extension Section of the Advanced Campus of Astorga at the Federal Institute of Paraná and participates in the study group of the Center for Logic, Epistemology and History of Science (CLE) at Unicamp.
Possui graduação em Engenharia Mecânica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho(Unesp), Física pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná(UTFPR), mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina(Uel) e Doutorado em Ensino de Ciências também pela Universidade Estadual de Londrina(Uel) . Tem experiência na área de Ensino de Física, com abordagem histórico-filosófica utilizando a Astronomia. É professor experiente no Ensino Médio, principalmente em cursos pré-vestibulares atuando nas melhores escolas da região sul e sudeste do país, além de trabalhar em programas preparatórios para concursos na área de Cálculo e Matemática Financeira. Como engenheiro tem experiência na área da garantia da qualidade de produto, desenvolvimento e acompanhamento de processos de fabricação, Gestão Estratégica e Empreendedorismo. Tem experiência como colaborador e assistente técnico em laudos periciais dentro da Industria Mecânica de forma geral. É professor de Física do Instituto Federal do Paraná trabalhando com educação emancipatória e metodologia por projetos. Foi representante do Núcleo de Inovação Tecnológica da mesma instituição contribuindo na elaboração e desenvolvimento de patentes. Professor orientador convidado no programa de capacitação em Neurociências no Centro de Ciências Biológicas da Universidade Estatual de Londrina. Desenvolve pesquisa na área de Educação cujo foco promover o diálogo entre o conectivismo e a visão sistêmica a partir da análise de estruturas auto-organizadas sob a lente da Teoria Ator-Rede. É autor da Hipótese da Disponibilidade Relacional, uma estratégia na compreensão sobre a formação de redes desde os aspectos físicos de sistemas de partículas até a dinâmica de agrupamentos sociais. Atualmente é Chefe da Seção de Ensino, Pesquisa e Extensão do Campus Avançado de Astorga do IFPR e participa do grupo de estudos do Centro de Lógica, Epistemologia e História da Ciência (CLE) da Unicamp.
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Publicações
- Identidade
- Ver todos
