Marcus Levy Albino Bencostta
Post-doctorate at the Ecole Nationale Supérieure d'Architecture de Versailles, France (2007-2008), specializing in architecture school at the Université du Québec à Montréal (2004). He graduated in History from the University of Campinas (1991), masters in History from the University of São Paulo (1993) and Ph.D. in History from the University of São Paulo (1999). Professor at the Federal University of Parana, since 1997, researcher at CNPq and member of the editorial board of Journal of the History of Education (ASPHE) and Education (PUC-RS). Coordinator of the Working Group for the History of Education ANPED, management 2011-2013. Visiting researcher at the State University of Santa Catarina (Brazil) and Tel Aviv University (Israel) in 2011. Member of the Evaluation of Interdisciplinary Area Chamber II (CAPES) in the chambre Social Sciences and Humanities and Applied, having previously participated in the commission of Education. Acts as ad hoc consultant Araucaria Foundation, FAPESC, FAPITEC, FAPESP, FAPERJ, Fulbright, SciELO - Scientific Electronic Library Online, CAPES and CNPq. Founder of the Center for Studies and Research in History of Architecture School (NEPHArqE) and the Center for Studies and Research in Education and History of Modernity (NEPHEM). Founding member of the Brazilian Society for the History of Education, membership of the Society of Architectural Historians (USA) and the Association Française de l'Architecture des Historiens (France) and affiliate of the Association of Friends of the Museum Oscar Niemeyer (Brazil). He has experience of research in history, acting on the following topics: schools cultures, architectures schools, photography schools and religious educational institutions.
Professor Titular de História da Educação da Universidade Federal do Paraná (UFPR), com Pós-doutorado pela École Nationale Supérieure dArchitecture de Versailles, França (2007-2008) e aperfeiçoamento em Arquitetura Escolar pela Université du Québec à Montréal (2004). É bacharel e licenciado em História pela Universidade Estadual de Campinas (1991), mestre em História Social pela Universidade de São Paulo (1993) e doutor em História Social pela Universidade de São Paulo (1999). Pesquisador do CNPq, desde 2001. Co-Editor da Revista Brasileira de Educação (2020-atual) e, anteriormente, seu Editor de Seção (2016-2019). Editor-chefe da Educar em Revista (2002-2003 / 2013 -2014) e Editor-adjunto (2015-2016), Integra o conselho editorial da Revista de História da Educação (ASPHE), e Educação (PUC-RS). Eleito vice-diretor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Paraná, gestão 2014-2018, Coordenador do GT de História da Educação da ANPED (2011-2013) e Diretor da Regional Sul da Sociedade Brasileira de História da Educação (2011-2013). Foi professor pesquisador visitante do CNPq na Universidade do Estado de Santa Catarina (2011), Tel Aviv University (Israel, 2011), Hebrew University of Jerusalém (Israel, 2015), Centro de Investigación y de Estudios Avanzados (México, 2018) e Universidad Complutense de Madrid (Espanha, 2020). É membro da comissão de avaliação da Área Interdisciplinar da CAPES na Câmara II (Ciências Sociais e Aplicadas e Humanidades), tendo anteriormente participado da comissão de avaliação da Educação da CAPES. Integrante do Conselho Diretor da Agência de Inovação da UFPR. Foi coordenador do Comitê Assessor de Área - Ciências Humanas da Fundação Araucária (2014-2017) e atua como consultor ad hoc da FAPESC, FAPITEC, FAPESP, FAPERJ, FAPES, FAPEPI, Fundação Fullbright, SciELO - Scientific Electronic Library Online, Conseil International des Études Canadiennes, CAPES e CNPQ. Fundador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em História da Arquitetura Escolar (NEPHArqE) e do Núcleo de Estudos e Pesquisa em História da Educação e Modernidade (NEPHEM). Sócio fundador da Sociedade Brasileira de História da Educação (SBHE), integrante da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo (ANPARQ) e, Sociedade Brasileira de Teoria e Historiografia da História (SBTHH) , membership da Society of Architectural Historians (SAH) e da Association Française des Historiens de lArchitecture e afiliado da Associação dos Amigos do Museu Oscar Niemeyer. Tem experiência de pesquisa na área de História, atuando principalmente nos seguintes temas: Arquitetura Escolar, Culturas Escolares, Fotografias Escolares.
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Afiliação
- Publicações
- Pesquisas
- Ensino
- Identidade
- Ver todos