Full professor with academic thesis: Poet, Prince and Ecrivain. The Poetic of Narrate by Dalcídio Jurandir, 2022. Professor for Theory of Literature at the Federal University of Pará (UFPA). Study of New German Literature at the Ludwig-Maximilians-University of Munich (1983), masters at New German Literature (1985), PhD. at Language by University of São Paulo (1995) and post-doctoral research on the Interdisciplinary Center for Narratology (ICN) University of Hamburg/Germany(fellow by CAPES) (2014/2015). Visiting Professor of Latin American Study at the University of Berlin (FU) (2013/14).
Has experience and publication in History of Literature, Literature in Amazonia, Literary Theory (Facticity/Fictionality; Narratology), acting on the following subjects: Dalcídio Jurandir, Walter Benjamin, Reception Theory, Fictionality/Factuality and Narratology.
Recent Publications: Roberto Nobre and Walter Benjamin, The Horizon of Cinema and The Work of Art (chap. the book Anarchism, Insubmission, Nonconformism, Portugal, 2022); What is the Stake when we insist so much the Subaltern speaks? Translation and Epistemological Problems in the Essay of Gayatri Spivak in Brazil (co-authorship Natália R.Lima, Via Atlântica, São Paulo), no. 41); A Sphinx and its Mysteries: ?Inferno Verde? and Rangel?s Invention of the Amazonian Fictional Space (co-authorship J.F.S.Queiroz, 2022, ALLL/Research Jornal); Yautí ? Amazonian Tortoise Fables. Indigenous Myths or the Subaltern Subject Represented? (2021, Dobra/PT); Above the Abyss the Aura. To Have Where to go, by Max Martins, in German and English Translations (Bookchapter); Minimal Art ? The Body and the Page in Sankai Juku and in Max Martins (2018, ALEA/RJ); Learning and Failure of Young Alfredo. Dalcidio Jurandir and the Modern Romance of Formation in the Eastern Amazon (2018, Literature and Society/USP). Co-organization of the International Interdisciplinary Symposium Amazon - modernity as a polyphonic and cultural space, Berlin (2014).
Professor Titular com a Tese académica inédita: Poeta, Príncipe, Ecrivain. A Poética do Narrar de Dalcídio Jurandir, 2022. Professor de Teoria Literária da Universidade Federal do Pará. Pós-Doutorado no Interdisciplinary Center for Narratology (ICN) University of Hamburg/Alemanha, com bolsa da CAPES, 2014/2015. Ocupação da Cátedra de Estudos Brasileiros Sérgio Buarque de Holanda (Universidade Livre de Berlim e DAAD), 2013/2014. Pós-doutorado nas Universidades de Osnabrück e Constança/Alemanha, com bolsa da CAPES, 2004/2005. Doutor pela FFLCH da Universidade de São Paulo, 1995, com uma tese sobre a recepção de Walter Benjamin no Brasil (livro/CD, 2006); Mestre pelo Instituto da História da Literatura e Língua Alemã da Universidade de Munique: Ludwig-Maximilians-Universität München, 1985, com um estudo sobre a filosofia da linguagem em W.Benjamin (livro, 1992).
Atua nas Linhas de Pesquisa: Literatura - Interpretação, circulação e recepção (PPGL - Mestrado e Doutorado da UFPA, Belém). Pesquisas sobre Walter Benjamin, Dalcídio Jurandir, Literatura da e sobre Amazônia, Teoria da Recepção, Ficcionalidade/Factualidade, Narratologia, Filosofia da Linguagem. Co-organizador do Simpósio internacional e interdisciplinar Amazônia - modernidade polifônica e espaços culturais (Berlin, 2014).
Publicações mais recentes em revistas e/ou livros: Roberto Nobre e Walter Benjamin, o Horizonte do Cinema e a Obra de Arte (cap. do livro Anarquismo, Insubmissão, Inconformismo, Portugal, 2022); O que está em Jogo quando insistimos tanto que a Subalterna fala? Problemas Tradutórios e Epistemológicos do Ensaio de Gayatri Spivak no Brasil (coautoria N.R.Lima, 2022, Revista Via Atlântica, São Paulo, no. 41); A Sphinx and its Mysteries: ?Inferno Verde? and Rangel?s Invention of the Amazonian Fictional Space (coautoria J.F.S.Queiroz, 2022, ALLL/Research Jornal); Yautí ? Fábulas do Jabuti da Amazônia. Mitos indígenas ou o sujeito subalterno representado? (2021, Revista Dobra/PT); Acima do Abismo a Aura. Para Ter Onde Ir, de Max Martins, as Traduções do Alemão e do Inglês (2020, capítulo de livro); Da Página ao Palco - A Arte Minimalista do Corpo em Max Martins e Sankai Juku (coautoria S.M.Takakura, 2018, ALEA/RJ); Aprendizagem e Fracasso do Jovem Alfredo (2018, Literatura e Sociedade-USP).