Born in Rio de Janeiro, with German-Brazilian nationality, Andréa Huguein Botelho began her musical education in Brazil under the guidance of masters such as Heitor Alimonda, Homero de Magalhães, Luiz Carlos Moura Castro and Luiz Senise. She further perfected her skills and repertoire under the guidance of outstanding musicians and distinguished professors from all around the world, among them are Michael Palmer in the United States, Leonid Korchmar in Russia as well as Fanny Solter and Ulrike Meyer in Germany, where she currently resides. Her work as conductor and piano teacher in international festivals, her participation in several tours, and presentations in concert halls around the world are a part of her curriculum.
Renowned for her charisma on stage and her striking interpretation, Andréa Huguenin Botelho has a prestigious place in music worldwide. With a rare artistic and pedagogical talent, she is not only the head of performances and regular workshops on conducting, but also of innumerous sets of initiatives dedicated to Brazilian music. Her performance is also seen offstage in her research and musicological work on musicological feminism. She works to promote female composers in opera and to further equity of women's rights in conducting.
Her innovation in creating educational projects that promote interculturality between Brazil and Germany is the outstanding element of her work in Berlin. The creation of the first bilingual children's choir, Curumins in Berlin (2016), of the women's vocal ensemble, O Canto d'O Passo (2020), and her work as artistic director of the Brasil Ensemble Berlin since 2013, are some very good examples. The Brazilian Music program at the Charlottenburg-Wilmersdorf music school, which has been met with a great response throughout Germany since its conception in 2016, has established an independent space to promote Brazilian music in a public school for the very first time in the country. Plus, her networking activities boost artistic and educational projects, which have made her a true reference in multicultural affairs in Germany.
In 2019, Botelho was one of the eight participants in the prestigious London Conducting Academy program and, for a second time, the Brasil Ensemble Berlin project was selected by the Berlin Choir Association as one of the best. The concert was to be held in the concert hall of the Berliner Philharmonic, however, it was postponed due to the pandemic.
Currently, Botelho dedicates herself to academic research as a PhD student in musical sciences at Universidade Nova de Lisboa - her research focuses on musicological feminism, precisely on opera and on the work of female conductors.
Nascida no Rio de Janeiro e de nacionalidade teuto-brasileira, Andréa Huguenin Botelho iniciou sua educação musical no Brasil, sob a orientação de mestres como Heitor Alimonda, Homero de Magalhães, Luiz Carlos Moura Castro e Luiz Senise. Inclui aperfeiçoamento de habilidades e repertório sob a orientação de músicos de destaque e professores respeitados em todo o mundo, entre tantos, nos Estados Unidos Michael Palmer, na Rússia Leonid Korchmar e na Alemanha Fanny Solter e Ulrike Meyer, onde atualmente reside. Em seu currículo, constam a participação como professora de regência e piano em festivais internacionais, várias turnês e apresentações em salas de concerto mundo afora.
Reconhecida pelo carisma no palco e interpretação marcante, Andréa Huguenin Botelho ocupa um prestigioso lugar na música internacional. Dona de raro talento artístico e pedagógico, ela está à frente não apenas de performances e workshops de regência, mas, também, de um sem-número de iniciativas endereçadas à música brasileira. Sua performance também é vista fora dos palcos na força da sua pesquisa e trabalho na área do feminismo musicológico. Trabalha no intuito de promover o espaço de mulheres compositoras na ópera e na equidade de direitos das mulheres na regência.
A sua inovação na formação de projetos educacionais que promovam a interculturalidade entre o Brasil e a Alemanha é elemento marcante do seu trabalho na capital alemã. Bom exemplo foi a criação do primeiro coral infantil bilíngue Curumins in Berlin (2016), do ensemble vocal de mulheres Ayabás (2020) e o trabalho como diretora artística do Brasil Ensemble Berlin desde o ano de 2013. O programa Música Brasileira na escola de música de Charlottenburg-Wilmersdorf, com larga repercussão em toda a Alemanha, desde sua concepção em 2016, constitui um espaço para a divulgação da música brasileira, pela primeira vez, em uma escola pública de música do país. E suas atividades de networking impulsionam projetos artísticos e educacionais, que a tornaram referência em assuntos multiculturais na Alemanha.
No ano de 2019, Botelho, pela segunda vez, o projeto com o Brasil Ensemble Berlin foi selecionado como um dos melhores pela Associação Coral Berlinense. O concerto seria realizado na sala de concertos da Filarmônica de Berlim mas, por conta da pandemia, foi adiado.
Atualmente, Botelho dedica pesquisa acadêmica no doutoramento em ciências musicais na Universidade Nova em Lisboa ? o tema da sua investigação se concentra no feminismo musicológico, mais precisamente na ópera e no trabalho das mulheres regentes. Botelho está no momento escrevendo um livro sobre o tema, que será publicado ainda este ano.