Vilton Soares de Souza
PhD candidate in Applied Linguistics and Language Studies (LESS - PUC SP), with CAPES. Attending sandwich internship at Université Paris 8. Master in Tourism and Hospitality (Univali, 2014). Graduated in Arts - Portuguese / French, specialist in Applied Linguistics and Teaching Portuguese, both from the Federal University of Pernambuco (UFPE). Experience in teaching / French research in different contexts (Alliance Française and Senac-PE), universities (UFPE and UPE) and public and private schools. With a background in Applied Linguistics and French teaching by Franche-Comté universities (Besançon, France) and Université Laval (Québec, Canada). Is currently Professor of Basic Education, Technical and Technological Advice - EBTT of Portuguese and foreign / French at the Federal Institute of Maranhão (IFMA), Campus St. Louis / Historical Center, conducting research on teaching and learning of languages in the context of the Federal Institutes. extension project coordinator HOUSE OF IFMA LANGUAGES (pilot project). Areas of interest: [Applied Linguistics] Bakhtin and the Circle, Academic Mobility International, Science without Borders, Language Teaching and Learning in vocational education; [Tourism] Reading landscapes / mental maps; Cultural Tourism; Mobility.
Vilton Soares é doutor em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem - LAEL, PUC SP tendo sido orientado pela professora Dra. Beth Brait. Fez estágio doutoral na Université Paris 8, Vincennes-Saint-Denis. É mestre em Turismo e Hotelaria (Univali SC) e licenciado em Letras (Português/Francês), com especialização em Linguística Aplicada e Ensino do Português (UFPE). Desde 2010 é professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico - EBTT, de Língua Portuguesa e Estrangeira/ Francês, no Instituto Federal do Maranhão - IFMA, campus São Luís Monte Castelo. Desde dezembro de 2020 está Diretor de Relações Internacionais do IFMA. Coordena o Centro de exames DELF/DALF do IFMA e lidera o grupo de pesquisa CNPq/IFMA Ensino-aprendizagem de Línguas e Literaturas nos Institutos Federais. Pesquisa sobre ensino-aprendizagem de línguas e Literaturas; Celpe-bras; Francês como língua estrangeira - FLE e para fins específicos - FOS e FOU; Português como língua estrangeira, adicional, de acolhimento e para fins específicos; Análise Dialógica do Discurso - ADD, Mobilidade Acadêmica e Internacionalização. Atua na promoção do plurilinguismo e do diálogo intercultural.
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Publicações
- Identidade
- Ver todos
