According to the theoretical principles proposed by Lakoff and Johnson (2002), this thesis aims to reflect mainly about the contemporary theory of metaphor, using advertising of cars, collected in the period of 2006 to 2008. Accomplishing a travel to the human wishes,we will study different categories of metaphor: structural, orientational, ontological and mixed metaphors, verifying the attractive and daily, conceptual essence in the metaphorical advertisement of cars. In this context, our study will focus on the understanding of wishes of status, power and diversion, showing the metaphor like a source of human thinking and action. In this way, we intend to contribute for the sociocognitive studies of metaphor, analysing and seeing the human being experience like key to a more critical reading of the advertisings
Conforme os princípios teóricos propostos por Lakoff e Johnson (2002), esta dissertação almeja refletir principalmente sobre a teoria contemporânea de metáfora, usando publicidades de automóveis, coletadas no período de 2006 a 2008. Realizando uma viagem aos desejos humanos, estudaremos categorias diferentes de metáfora: estruturais, orientacionais, ontológicas e mistas, verificando a essência conceptual, cotidiana e sedutora dos anúncios metafóricos de automóveis. Nesse contexto, nosso estudo focará na compreensão dos desejos do status, da potência e da diversão, mostrando a metáfora como um recurso do pensamento e da ação humana. Assim, pretendemos contribuir para os estudos sociocognitivos da metáfora, analisando e vendo a experiência do ser humano como a chave para uma leitura mais crítica dos anúncios publicitários