Aircraft that flight over Brazilian airspace are constantly subject to weather conditions that impact the economy, efficiency and safety of operations. Aircraft icing- the formation of ice on the aerodynamic surface - are striking examples of such occurrences. In Flight Information Regions of Curitiba and Brasilia, where there are the sectors with greater air traffic movement, the frequency of weather systems such as cold fronts, warm fronts, squall lines and organized convective systems favor the presence of the meteorological conditions necessary for the occurrence of icing events. This work initially performed a detailed investigation on the characteristics of 82 events recorded. The events occurred during every month of the year and a significant fraction of the events was of moderate or severe intensity. Only 28\% of the reports occurred in stratiform scenario, but were responsible for the most severe cases. The evaluation of the average temperature of the cloud tops showed that 80\% of the pixels associated with cases of aircraft icing have temperature between -2$°$C and -20$°$C. The spatial distribution of cases showed that there was a tendency to concentrate on routes linking the busiest airports handling flights. The largest fraction of events occurred above 4000 meters. Multispectral analysis was applied using four channels from Geoestationay Operational Environmental Satellite imager to determine empirical thresholds, to be used as an objective tool for detection and monitoring. Verification results indicate that the technique and the thresholds employed were successful in detecting aircraft icing clouds.
As aeronaves que circulam no espaço aéreo brasileiro estão constantemente sujeitas a condições meteorológicas que causam impacto na economia, eficiência e segurança das operações. Eventos formação de gelo em aeronaves - acreação de gelo na superfície aerodinâmica - são exemplos dessas ocorrências impactantes. Nas Regiões de Informação de Voo de Curitiba e Brasília, onde estão localizados os setores de tráfego com maior movimentação aérea, a frequência de sistemas meteorológicos tais como frentes frias, frentes quentes, linhas de instabilidade e sistemas convectivos organizados favorecem a presença das condições meteorológicas necessárias para a ocorrência dos eventos de formação de gelo em aeronaves. Nesse trabalho, inicialmente foi realizada uma investigação detalhada sobre as características de 82 eventos registrados. Os eventos ocorreram durante todos os meses do ano e parte significativa dos eventos foi de intensidade moderada ou severa. Apenas 28\% dos reportes ocorreram em cenário estratiforme, mas foram responsáveis pela maioria dos casos severos. A avaliação da temperatura média do topo das nuvens mostrou que 80\% dos pixels associados aos casos de formação de gelo em aeronaves tinham temperatura entre -2$°$C e -20$°$C. A distribuição espacial dos casos mostrou que houve uma tendência de concentração nas rotas que unem os aeroportos de maior movimentação de voos. A maior fração dos eventos ocorreu acima de 4000 metros. Foi aplicada a análise multiespectral de imagens obtidas a partir de 4 dos 5 canais do satélite GOES-12, para a obtenção de limiares empíricos, para serem usados como ferramenta objetiva de detecção e monitoramento. Resultados de verificação indicam que a técnica e os limiares empregados tiveram sucesso em detectar e monitorar nuvens com potencial de provocar a formação de gelo em aeronaves.