Aventureiros : Programa de educação para a cidadania com crianças da Mangueira (RJ) baseado no Esquema Conceitual , Referencial e Operativo ( ECRO) Documento uri icon

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  • master thesis

abstrato

  • Aventureiros is a program on education for citizenship developed at the former Cartola Cultural Center, currently Museum of Samba, involving children from Mangueira slums (Rio de Janeiro) through the adaptation of ECRO (Conceptual, Referential and Operative Scheme) created by Enrique Pichon-Rivière. It is a Participatory Action Research (PAR) that materializes concepts such as civil society (Walzer, 1998), new citizenship (Santos, 2010) and citizenship culture (Mockus, 2003) by means of experiential learning strategies, focusing on five intervention realms: personal vision of future, decisions-making, creativity, teamwork and discovery of the city. The ECRO, as the main instrument of this research, aimed at both changing some children s attitudes and behaviors and gathering data. The findings of the intervention were brought together within seven vectors indicating the qualitative analysis (territorial approach, informational consumption, future-vision references, group cooperation, cultural identity, construction of symbolic codes and the law as a referent of social regulation), taking into account complementary research tools such as the questionnaire and the free evocations technique, which pave the way for dealing with the central nucleus theory on social representations and its contributions
  • Aventureiros é um programa de educação para a cidadania desenvolvido no Centro Cultural Cartola, hoje Museu do Samba, com crianças da favela da Mangueira (Rio de Janeiro) a partir da adaptação do ECRO (Esquema Conceitual, Referencial e Operativo) criado por Enrique Pichon-Rivière. Trata-se de uma pesquisa-ação participativa (PAP) que materializa os conceitos de sociedade civil participante (Walzer, 1998), nova cidadania (Santos, 2010) e cultura cidadã (Mockus, 2003) por meio de estratégias de educação experiencial voltadas para cinco âmbitos de intervenção pedagógica: visão de futuro dos sujeitos, tomada de decisões, criatividade, trabalho em equipe e descobrimento da cidade. O ECRO, quanto instrumento principal da pesquisa, visou tanto à mudança de atitudes e comportamentos das crianças quanto à coleta de dados. Os achados qualitativos da intervenção foram agrupados em sete vetores de análise (relação com o território, consumo de informação, referentes de futuro, cooperação grupal, identidade cultural, construção de códigos compartilhados e norma como referente de regulação) e contrastados com técnicas complementares de pesquisa como o questionário e a técnica de evocações livres, no intuito de enriquecer a argumentação à luz da teoria do núcleo central das representações sociais

data de publicação

  • 2016-01-01