Saints, sinners, penitents, goddesses of an ancient world: fairies, witches, queens, princesses; victims and perpetrators - from servants of the devil to martyrs and vice versa, the woman s peregrinatio in medieval imagery is long and hard. The persona mulier in A Demanda do Santo Graal (XIII century) reflects the moralistic-didatical clerical ideology of the Central Middle Ages, without, however, failing to design stemmed characters from its root, what singular duality imbues of ambiguity that is brand not only paradoxical medieval concerning the women, but also of characters designed between two worlds, two different ideological poles, bifrontes fictional beings: located between the estates of a lost world and the dawn of forged identities by patriarchy. The main objective of our research is to investigate how the Medieval sociocultural mold, in which A Demanda do Santo Graal was shaped, relates to its substrate: the narratives emanating from the worldview inherent in the Celtic imagination. Divided between inheritances and identities, these personae are the focus of this study. We approach the corpus under a transdisciplinar cleavage, taking as pivotal pillars various theoretical visions, from Roger Sherman Loomis, Georges Duby, Michelle Perrot, Ruth Karras Mazzo, among others.
Santas, pecadoras, penitentes, deusas de um mundo antigo: fadas, bruxas, rainhas, princesas; vítimas e algozes de servas do demônio a mártires e/ou vice-versa, a peregrinatio da mulher no imaginário medievo é longa e pedregosa. A persona mulier d A Demanda do Santo Graal (século XIII) reflete a ideologia clerical moralístico-didatizante do Centro-Medievo, sem, contudo, deixar de projetar caracteres provindos de sua raiz, o que as imbui de singular dualidade, de uma ambiguidade que é marca não só do medievo paradoxal concernente ao feminino, mas também de personagens concebidas entre dois mundos, dois pólos ideológicos distintos, seres ficcionais bifrontes: localizados entre as herdades de um mundo perdido e os alvores de identidades forjadas pelo patriarcado. O objetivo precípuo de nossas pesquisas é investigar de que maneira a fôrma sociocultural medieva, na qual foi moldada a obra, relaciona-se com seu substrato: as narrativas provindas da cosmovisão inerente ao imaginário céltico. Divididas entre herdades e identidades, estas personae femininas da obra de escopo são o fulcro do presente estudo. Abordamos o corpus sob uma clivagem transdisciplinar, tomando por colunas pivotais de leitura perspectivações teóricas várias, como as de Roger Sherman Loomis, Georges Duby, Michelle Perrot, Judith Bennet, Ruth Mazzo Karras, entre outros.