Infográfico animado: narrativas visuais no Design Documento uri icon

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Pesquisas
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •  

tipo

  • master thesis

abstrato

  • This paper approaches the imagery surfaces. For Aumont (2014), the “image civilization” is too broad a concept. On the other hand, the term reveals the widespread feeling of a world of images increasingly present, varied and interchangeable. The cinema, for example, is available on television, while paintings are observable in photographic reproductions (AUMONT, 2014). With such volume and diversification of images, an intricate process of exchange between the forms of narrating and presenting (BERTOCCHI, 2013) is perceptible. It is with this in mind that this project investigates the animated infographic, seeking initially to clarify the constructive elements in the visual language, as proposed by Aumont (2014), Caixeta (2005) and Moraes (2013). Then, it searches the illusory motion created as of the motion design, trying to understand the temporal attribute as a project-guiding element. The method for constructing the theoretical thinking of the animated infographic starts from the relation and hybridization between motiongraphics and static infographics. After the construction of what becomes the excited infographic, it was possible to realize a branch for different types of animated infographics, ranging from video to loop animations.
  • É acerca das superfícies imagéticas que o presente trabalho trata no primeiro momento. Para Aumont (2014), falar sobre "civilização da imagem" é muito amplo. Por outro lado, o termo revela o sentimento generalizado de um mundo de imagens cada vez mais presentes, variadas e intercambiáveis. O cinema é acessível pela televisão, assim como a pintura é observada em reproduções fotográficas (AUMONT, 2014). Com tal volume e diversificação de imagens, percebe-se um intrincado processo de intercâmbio de diferentes formas de narrar e apresentar (BERTOCCHI, 2013). Este projeto investiga o infográfico animado – buscando esclarecer inicialmente os elementos construtivos inseridos na linguagem visual, a partir de Aumont (2014), Caixeta (2005) e Moraes (2013). Em seguida, busca pesquisar o movimento ilusório criado a partir do motion design, na intenção de compreender o atributo temporal como elemento norteador projetual. O método para construir o pensamento teórico do infográfico animado parte da relação e hibridização entre o motiongraphic e o infográfico estático. Após a construção do que vem a ser o infográfico animado, foi possível perceber uma ramificação para diferentes tipos de infográficos animados, que vão do vídeo a animações em loop.

data de publicação

  • 2015-01-01