O reencantamento do mundo por Allen Ginsberg, Roberto Piva e Chacal Documento uri icon

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tipo

  • doctoral thesis

abstrato

  • Roberto Piva and Chacal, two of the greatest names of contemporary Brazilian poetry (and rarely studied together) have Allen Ginsberg, the great American poet of the second half of the 20th century, as a reference. Through paraphrastic reading, we approach his works (Paranóia and Ciclones; Muito prazer, Ricardo, Preço da passagem and América; Uivo and A queda da América, respectively) and their positions as a poet in the face of the restrictions imposed by reality. The use of entheogens – based on the concepts of R. Gordon Wasson and the accounts of Davi Kopenawa, among others – and what we know as “drugs” – in the words of Eduardo Viveiros de Castro and Timothy Leary, for instance – incite a process of re-enchantment of the pragmatic, rational world – for the conceptions of Friedrich Nietzsche, Max Weber and Peter Sloterdijk. The language of poetry, in which the figure of the poet returns to the archaic and establishes timeless contacts – it is the case of Gary Snyder – enters this process as a potential factor of reenchanted cracks among the modern/nihilist panorama
  • Roberto Piva e Chacal, dois dos maiores nomes da poesia brasileira contemporânea (e raramente estudados em conjunto) têm Allen Ginsberg, o grande poeta americano da segunda metade do século XX, como referência. Através da leitura parafrástica, nos aproximamos de suas obras (Paranóia e Ciclones; Muito prazer, Ricardo, Preço da passagem e América; Uivo e A queda da América, respectivamente) e de suas posições de poeta perante as restrições impostas pela realidade. O uso de enteógenos – a partir dos conceitos de R. Gordon Wasson e dos relatos de Davi Kopenawa, entre outros – e do que conhecemos como “drogas” – nas palavras de Eduardo Viveiros e Timothy Leary, por exemplo – incitam um processo de reencantamento do mundo pragmático, racional – pelas concepções de Friedrich Nietszche, Max Weber e Peter Sloterdijk. A linguagem da poesia, na qual a figura do poeta retorna ao arcaico e estabelece contatos atemporais – é o caso de Gary Snyder – entra neste processo como potencial fator de frestas reencantadas em meio ao panorama moderno/niilista

data de publicação

  • 2020-01-01