A text is a communicative unit that obeys a set of criteria of textuality intrinsic to its construction. It brings together linguistic, sociocultural and cognitive aspects and makes constructive interlocutors of this text. These make real-world objects into speech-objects by means of referencing mechanisms and strategies as discursive activity in the midst of a speech community. The community we are about to examine is the school community, particularly the Primary Public Education II students from 2 municipalities in the State of Rio de Janeiro, namely Rio de Janeiro and Araruama. Our research corpus consists of 76 essay-argumentative and narrative compositions subdivided by the four classes, the A class of Araruama students; and, the classes of Rio de Janeiro, B - of the west zone, C and D of the north zone. Our general objective was to analyze, quantitatively and qualitatively, the texts produced in these classes; Specifically, to cohesion strategies by reference in the treatment of the remixed grammatical forms prey and free in nominal expressions contained in the textual models of these students. We work with the general hypothesis that students have a written pattern that favors some forms of remission in their discourse to the detriment of other forms. This would demonstrate a puerility in the discursive expression of these students that sends them to the border of orality. This was evidenced when we noticed the preference for grammatical remixed forms and the superiority of the writing of determinants to the left of the nucleus of the noun phrases - NS. Koch & Elias (2009/2012), Koch, Morato & Bentes (2012), Koch & Travaglia (2001) and Koch & Elias (2009/2012), Antunes (2010), Marcuschi (2001, 2008), Mussalim & Bentes (2008), Mondada & Dubois (1995), Apothéloz & Reicher-Beguelin (1995)
Um texto é uma unidade comunicativa que obedece a um conjunto de critérios de textualidade intrínsecos à sua construção. Reúne aspectos linguísticos, socioculturais e cognitivos e torna interlocutores construtores desse texto. Esses tornam objetos-do-mundo real em objetos-de-discurso por meio de mecanismos e estratégias de referenciação enquanto atividade discursiva em meio a uma comunidade de fala. A comunidade a que nos dispomos examinar é a comunidade escolar, particularmente os alunos do Ensino Público Fundamental II de 2 municípios do Estado do Rio de Janeiro, a saber: Rio de Janeiro e Araruama. Nosso corpus de pesquisa é formado por 76 composições dos gêneros dissertativo-argumentativos e narrativos subdivididos pelas quatro turmas, a turma A de alunos de Araruama; e, as turmas do Rio de Janeiro, B da zona oeste, C e D da zona norte. Nosso objetivo geral foi analisar, quantitativa e qualitativamente, os textos produzidos nessas turmas; especificamente, as estratégias de coesão por referenciação no trato das formas remissivas gramaticais presas e livres em expressões nominais contidas nas redações desses alunos. Trabalhamos com a hipótese geral de que os alunos possuem um padrão redacional que privilegia algumas formas remissivas em seu discurso em detrimento a outras formas. Isto demonstraria uma puerilidade na expressão discursiva desses alunos que os remete à fronteira da oralidade. Isto se comprova quando se verifica a preferência deles por formas remissivas gramaticais presas e a superioridade da escrita de determinantes à esquerda do núcleo dos sintagmas nominais SN. Para tal, utilizamos o aporte teórico de Koch (1989 /2010, 1997, 2001, 2005 /2012, 2006, 2008), Koch & Travaglia (2001), Koch & Elias (2009 /2012), Koch, Morato& Bentes (2012), Antunes (2010), Marcuschi (2001, 2008), Mussalim & Bentes (orgs.) (2008), Mondada & Dubois (1995), Apothéloz & Reicher-Beguelin (1995)