Edgar Allan Poe s literary system exhibits a reverberation of all its constitutive elements. In order to investigate his creational process, we will consider four basic levels. On a first level, there is the writer, both a novelist and a poet. On a second level, there is the literary work: Poe brings narrative aspects to poems and poetical elements to short stories; he also develops in literary form principles defended in his essays. On a third level, there is the text: imagery, sounds, punctuation and words belonging to the same semantic field act together to produce a powerful effect. At last, there is the word, or, more precisely, the phoneme and the metrical foot. It is our understanding that textual elements act as doubles of a literary content, projecting on an external dimension intense internal sensations that, otherwise, would not be expressible. Our objective, therefore, is to analyze the construction of a unity of effect, central to Poe s literary system. In this process, we will pay particular attention to the sound: even though its importance is unquestionable in the composition of poems, its value in narrative structure tends to be overlooked. For that reason, one of our main intentions is to investigate in what way the phonemic contexture, and even the oral actions involved in the articulation of sounds, interact with textual descriptions to create a unity of impression
O sistema literário de Edgar Allan Poe conta com a reverberação de todos os seus elementos formadores. A fim de investigar as etapas de seu processo de criação, trabalharemos com quatro níveis primordiais. No nível mais abrangente, há o escritor, desdobrado em prosador e poeta. Num segundo nível, há a obra: Poe leva a narrativa aos poemas e a poesia aos contos e desenvolve literariamente os princípios defendidos nos ensaios. Num terceiro nível, há o texto: imagens, sons, pontuação e palavras de mesmo campo semântico atuam juntos para produzir um efeito potencializado. No nível mínimo, há a palavra, ou, mais precisamente, os fonemas e pés métricos. É nosso entendimento que elementos textuais atuam como duplos do conteúdo descrito, projetando no plano externo profundas sensações internas, que, de outro modo, seriam inexprimíveis. Nosso objetivo, assim, é analisar a construção da unidade de efeito, princípio central no sistema literário de Poe. Nesse processo, daremos particular atenção ao aspecto sonoro: embora sua importância seja inquestionável na composição de poemas, seu valor na estrutura narrativa tende a ser negligenciado. Por esse motivo, um dos focos deste trabalho é investigar de que modo a contextura fonêmica, e até mesmo os movimentos orais que articulam os sons, interagem com o conteúdo expresso para produzir uma unidade de impressão