"Modulações militantes por uma vida não fascista ” Documento uri icon

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  • doctoral thesis

abstrato

  • In an experience of militancy in the far left and human rights field, certain positions and practices become questions. Blame and culpability, the imperative of accounting for everything , the need for a supposed legitimacy to fight, discourses of hate, disqualification of the other to achieve self-affirmation, minimal actions that insist on negativity and that reveal fear, control, and an unexpected thirst for power: not rarely we find ourselves in the far left militancy reproducing the very same things we are trying to dismantle. Drawing on Michel Foucault and his provocative preface of the American edition of The Anti-Oedipus (authored by Gilles Deleuze and Felix Guattari), we ask ourselves how we can resist these microfascisms and alarming ideals that lodge themselves in our minds and manifest themselves in our discourses and practices. What is intrinsic in the writings of this theorist - and which has been echoed in the voices of other intellectual militants that are his contemporaries when he writes that it is not necessary to be sad to be militant, and that the connection between desire and reality possesses a revolutionary force? And in his equivalent recommendation to liberate ourselves from the old categories of the Negative? How is that message so actual today? How to intensificate and/or create militant practices more permeated by joy as power to act, without, at the same time, falling in naiveties and emptying? Armed with readings from authors such as those already mentioned Foucault, Deleuze and Guattari, but also Baruch de Espinosa and Friedrich Nietzsche, we intended to examine these crossovers in the referenced militant subjective processes and analyze their implications. This ontological history of ourselves raises an ethical work and an ethical question: how do we cope with these delineations that compose what we have been doing of ourselves? In order not to replicate the forces that are modulations of the lines of power over life, how to bend them on the relationship with ourselves and whit the world? Adopting the macro and micropolitical plan of experience as a field of research, a militant-psychologist-researcher writes letters in search of encounters for a composition that will only be possible if it is peopled. In a self-writing, authorship and addressing are diluted, producing thought and generating an aesthetic of existence that problematizes besides militancies and leftist positions, methods of researching and psychology itself. The ethical-political stake is on the power of a non-fascist militancy and life. Nothing is guaranteed: a supposed model of leftist militancy or of a life that would be superior to others is not reached, nor an ideal formula for that. It does, however, address the affirmation of an arduous, quotidian and parresiastic practice of self-care, that shapes and transforms one s own life and world. Taking liberty not as a point of arrival, but as an unremitting practice of oneself and power detachment. Perhaps in this manner we can affirm more libertarian methods of research and modulations of militancy, filled with a somehow harsh and potent joy
  • Numa experiência de militância no campo da esquerda e dos direitos humanos , algumas posturas e práticas se fazem questão. Cobranças e culpabilizações, o imperativo de dar conta de tudo , a exigência de uma suposta legitimidade para lutar, discursos de ódio, desqualificação do outro para se auto-afirmar, mínimas ações que insistem em sua negatividade ao denunciarem medo, ressentimento, controle e surpreendentes apaixonamentos pelo poder: vemo-nos, por não poucas vezes, do lugar de militantes de esquerda , reproduzindo aquilo mesmo que queremos combater. Pensando junto a Michel Foucault e seu provocador prefácio à edição estadunidense de O Anti-Édipo (obra de autoria de Gilles Deleuze e Félix Guattari), pergunta-se sobre como resistir a esses microfascismos e paixões tristes que se alojam em nossos corpos e se manifestam em nossos discursos e práticas. O que está intrincado nas frases desse pensador e que ecoou em vozes de outros intelectuais-militantes contemporâneos seus quando escreve que não é preciso ser triste para ser militante, e que a ligação entre desejo e realidade possui uma força revolucionária? E na recomendação análoga, de liberar-nos das velhas categorias do Negativo? De que forma esse recado é tão atual? Como intensificar e/ou criar práticas militantes mais perpassadas por uma alegria enquanto potência de agir, sem com isso cair em ingenuidades e esvaziamentos? Munida com a leitura de autores como os já citados Foucault, Deleuze, Guattari, e também Baruch de Espinosa e Friedrich Nietzsche, pretendeu-se lançar o olhar sobre esses atravessamentos nos processos de subjetivação militantes, colocando em análise suas implicações. Nessa ontologia histórica de nós mesmos reside uma pergunta e um trabalho éticos: como lidar com essas linhas que compõem o que temos feito de nós mesmos? Para que não reproduzamos pura e simplesmente as forças que são modulações do poder sobre a vida, como dobrá-las , na relação consigo e com o mundo? Tomando o plano macro e micropolítico da experiência como território de pesquisa, uma militante-psicóloga-pesquisadora escreve cartas, em busca de encontros para uma composição que só seria possível se povoada. Numa escrita de si, diluem-se autoria e endereçamento, produz-se pensamento e engendra-se uma estética da existência que problematiza além de militâncias e esquerdas, modos de fazer pesquisa e a própria psicologia. A aposta ético-política é na potência de práticas militantes e de um viver não fascistas. Nada está garantido: não se chega a um suposto modelo que seria superior aos demais nem a uma fórmula para tanto. Trata-se, isso sim, de afirmar um exercício de cuidado de si árduo, cotidiano e parresiástico, que transforma e inventa a própria vida, a posição gauche e o mundo. Tomar a liberdade não como ponto de chegada, e sim como prática incessante de desprendimento de si mesmo e do poder. Quem sabe assim, e justo em meio aos afetos terríveis produzidos num presente abominável, se possam afirmar modos de pesquisar e modulações militantes mais libertárias, que sejam de uma alegria algo áspera e potente

data de publicação

  • 2016-01-01