Gerson Aparecido Yukio Tomanari
Full Professor at the Institute of Psychology of the University of São Paulo (IPUSP), institution in which he completed his undergraduate degree in Psychology, his master's degree and doctorate in Experimental Psychology -- the latter in collaboration with the University of Massachusetts Medical School - Shriver Center (Boston, USA). At IPUSP, he coordinates the Laboratory of Experimental Analysis of Behavior (Lab_AEC), in which investigates complex learning processes, such as observing behavior (subsidy for the understanding of attentional and discriminative processes) and the establishment of symbolic repertoires (subsidy for relational and linguistic thinking). He is the vice-coordinator of the National Institute of Science and Technology on Behavior, Cognition and Teaching (INCT-ECCE, MCT/CNPq/FAPESP), where he investigates the teaching of reading based on the paradigm of equivalence of stimuli. He has served as a visiting professor at the University of North Texas - United States (2011), Université Charles-de-Gaulle Lille III - France (2012) and Aichi University of Education - Japan (2014). He was Vice-President of the Brazilian Society of Psychology (SBP) between 2006 and 2009. He is an honorary professor at the Autonomous University of Peru. At USP, he coordinated the undergraduate course in Psychology (2001 to 2007), implemented and coordinated the Gerontology course at the School of Arts, Sciences and Humanities (2005-2006), held the positions of Director of the Institute of Psychology (2012 to 2016), Dean of Undergraduate Studies (2016-2017), Pro-Rector of Undergraduate Studies pro-tempore (Feb 2018), Chief of Staff of the Rector (2018 to 2019) and Superintendent of Social Assistance (2020-2022). He was executive secretary of the Council of Rectors of São Paulo State Universities (CRUESP) in 2019. He was a member of the State Council of Social Assistance of São Paulo - CONSEAS/SP (2020-2022). He is the Coordinator of the Psychology Area and Member of the Technical-Scientific Council of Higher Education of CAPES (2022-2026), after having completed the mandates of Coordinator (2018-2022) and Adjunct Coordinator (2014-2018).
Professor Titular do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (IPUSP), instituição em que concluiu a graduação em Psicologia, o mestrado e o doutorado em Psicologia Experimental -- este último em colaboração com a University of Massachusetts Medical School - Shriver Center (Boston, EUA). No IPUSP, coordena o Laboratório de Análise Experimental do Comportamento (Lab_AEC), no qual investiga processos complexos de aprendizagem, tais como o comportamento de observação (subsídio para a compreensão dos processos atencionais e discriminativos) e o estabelecimento de repertórios simbólicos (subsídio para o pensamento relacional e linguístico). É o vice-coordenador do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE, MCT/CNPq/FAPESP), onde investiga o ensino de leitura com base no paradigma de equivalência de estímulos. Atuou como professor visitante na University of North Texas - Estados Unidos (2011), Université Charles-de-Gaulle Lille III - França (2012) e Aichi University of Education - Japão (2014). Foi Vice-Presidente da Sociedade Brasileira de Psicologia (SBP) entre 2006 e 2009. É professor honorário da Universidade Autônoma do Peru. Na USP, coordenou o curso de graduação em Psicologia (2001 a 2007), implantou e coordenou o curso de Gerontologia na Escola de Artes, Ciências e Humanidades (2005-2006), exerceu os cargos de Diretor do Instituto de Psicologia (2012 a 2016), Pró-Reitor Adjunto de Graduação (2016-2017), Pró-Reitor de Graduação pro-tempore (Fev 2018), Chefe de Gabinete do Reitor (2018 a 2019) e Superintendente de Assistência Social (2020-2022). Foi secretário executivo do Conselho de Reitores das Universidades Estaduais Paulistas (CRUESP) em 2019. Foi membro do Conselho Estadual de Assistência Social de São Paulo - CONSEAS/SP (2020-2022). É Coordenador da Área de Psicologia e Membro do Conselho Técnico-Científico do Ensino Superior da CAPES (2022-2026), após ter completado os mandatos de Coordenador (2018-2022) e Coordenador Adjunto (2014-2018).
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Publicações
- Ensino
- Identidade
- Ver todos
