Ivani Ferreira de Faria
Degree and Bachelor's in Geography from the Federal University of Espírito Santo (1987), Master's in Geography (Human Geography) from the University of São Paulo (1997), PhD in Geography (Physical Geography) from the University of São Paulo (2007) and postdoctoral from the National University of Mexico/UNAM and the National Pedagogical University of Mexico/UPN (2012) and Brazil Chair, Social and Human Sciences CAPES/CES- University of Coimbra (2016). She was a visiting professor at the Graduate Program in Geography at UFGD (2020); academic coordinator of the undergraduate course in Geography (internalization at UFAM in São Gabriel da Cachoeira-AM, 2001); academic coordinator of the Indigenous Degree Course Educational Policies and Sustainable Development-UFAM (2016); coordinator of the Postgraduate Course in Geography-UFAM (2010), in addition to coordinating projects in the area of education such as PIDID-Diversidade/UFAM (2016) and Indigenous Knowledge at School (2017). She is currently a researcher and leader of the Dabukuri Research Group - Planning and Territory Management in the Amazon / UFAM. She has experience in the area of Geography and Education with emphasis on Territorial Management in Protected Areas (Indigenous Lands and UCs) working mainly on the following topics: diagnosis and socio-environmental study with indigenous peoples and traditional communities; Indigenous Education; Pedagogical Political Projects; Learning methodologies in Geography and Indigenous Education; Decolonial participatory research methodologies (learning through research, planning, mapping and participating cartograms, knowledge management); Geographical Expertise for conflict resolution and repossession; Free and Informed Prior Consultation and Environmental Geopolitics.
She is part of the Postgraduate Programs in Geography (PPGEOG) and Environmental Sciences and Sustainability in the Amazon (PPGCASA) of the Federal University of Amazonas and the International Specialization Course Epistemologies of the South (CES-CLACSO).
Licenciada e Bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Espírito Santo (1987), mestrado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (1997), doutorado em Geografia (Geografia Física) pela Universidade de São Paulo (2007), pós-doutorado pela Universidade Nacional do México/UNAM e Universidade Pedagógica Nacional do México/UPN (2012) e Cátedra Brasil, Ciências Sociais e Humanas CAPES/CES- Universidade de Coimbra (2016). Foi professora visitante no Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFGD (2020); coordenadora acadêmica do curso de graduação em Geografia (interiorização UFAM em São Gabriel da Cachoeira-AM, 2001); coordenadora acadêmica do Curso de Licenciatura Indígena Políticas Educacionais e Desenvolvimento Sustentável-UFAM (2016). Atualmente é pesquisadora e líder do Grupo de pesquisa Dabukuri - Planejamento e Gestão do Território na Amazônia/UFAM. Tem experiência na área de Geografia. Educação e Ciências Ambientais com ênfase em Gestão Territorial em Áreas Protegidas (Terras Indígenas e UCs) atuando principalmente nos seguintes temas: sustentabilidade em Áreas protegidas; diagnóstico e estudo socioambiental com povos indígenas e comunidades tradicionais; Educação Indígena; Projetos Políticos Pedagógicos; Metodologias de aprendizagem em Geografia e Educação Indígena; Metodologias de pesquisa participantes descoloniais (aprendizagem pela pesquisa, planejamento, mapeamento e cartogramas participantes, gestão do conhecimento); Perícia Geográfica para resolução de conflitos e reintegração de posse; Consulta Prévia Livre e Informada e Geopolítica Ambiental, conflitos territoriais em UCs e sustentabilidade na Amazônia
Faz parte dos Programas de Pós-graduação em Geografia (PPGEOG) e Ciências do Ambiente e Sustentabilidade na Amazônia (PPGCASA) da Universidade Federal do Amazonas e do curso de Especialização Internacional Epistemologias do Sul (CES-CLACSO).
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Afiliação
- Publicações
- Pesquisas
- Ensino
- Identidade
- Ver todos