Publicações no BrCris
 

Gustavo Salata Romão

Gynecologist and Obstetrician graduated from the USP-Ribeirão Preto Medical School with a medical residency and specialization in endocrine gynecology from the Ribeirão Preto Clinical Hospital. Master and Doctorate in Human Reproduction at USP-Ribeirão. Specialist Titles in Gynecology and Obstetrics, Hysteroscopy and Laparoscopy by Febrasgo. Specialization in Family Health by the Ministry of Education. Specialization in Medical Education and Active Teaching and Learning Methodologies by the School of Health Professions Education - SHE in Maastricht University (The Neetherlands) in 2013, Specialization in Education for Health Professions by the FAIMER-Brazil Program (2015). Adjunct Professor at the Department of Medicine of the Federal University of São Carlos (UFSCar) between 2006 and 2012. Currently Full Professor, Coordinator of the Curricular Unit Medical Skills and member of the Structuring Teaching Center of the University of Ribeirão Preto (UNAERP). leader of the Endocrine Gynecology Research Directory (CNPq) and member of the Medical Education Research Directory (CNPq). He is currently Chairman of the Medical Residency Commission of the Brazilian Federation of Gynecology and Obstetrics Societies (COREME-Febrasgo), where he led the preparation and validation of the Matrix of Gynecology and Obstetrics Competencies approved by AMB and CNRM. He also led the national implementation of the Resident Gynecology and Obstetrics Individual Progress Test (TPI-GO). Founder and Coordinator of Febrasgo's Residence Preceptor Training Course since 2018.He is a member of the National Commission of the Title of Specialist in Gynecology and Obstetrics (CN-TEGO) of Febrasgo, Associate Editor of the Brazilian Journal of Gynecology and Obstetrics - RBGO, Reviewer of Articles of Medical Education Magazine, Fapesp ad hoc Consultant in Medical Education, individual delegate of the Brazilian Association of Medical Education (ABEM). He has been a doctor and teacher for over 20 years with an emphasis on Medical Education and Assessment, with experience in active teaching and learning methodologies, competency-oriented training, competence matrix development, professional and interprofessional training, preceptor training, drafting. and item review (INEP / MEC), individual progress test (ICC), training and assessment of simulated environment medical skills (OSCE), evaluation of undergraduate medical courses and residency programs in gynecology and obstetrics. Author of several national and international articles on medical education.
Médico Ginecologista e Obstetra formado pela Faculdade de Medicina da USP-Ribeirão Preto com residência médica em Ginecologia e Obstetrícia e especialização em ginecologia endócrina pelo Hospital das Clínicas de Ribeirão Preto. Mestrado e Doutorado em Reprodução Humana pela USP-Ribeirão. Fellow Associado da Associação Européia de Educação para Profissões de Saúde (AF-AMEE). Títulos de Especialista em Ginecologia e Obstetrícia, Histeroscopia e Laparoscopia pela Febrasgo. Especialização em Saúde da Família pelo Ministério da Educação. Curso em Metodologias Ativas de Ensino e Aprendizagem pela School of Health Professions Education - SHE in Maastricht University (The Neetherlands) em 2013. Especialização em Educação para Profissões de Saúde pelo Instituto FAIMER Brasil/UFC em 2015. Curso Internacional sobre EPAs com o Professor Olle Ten Cate pela Utrecht Medical Course (UMC) em 2020. Professor adjunto do Departamento de Medicina da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) entre 2006 e 2012. Atualmente Professor Titular do curso de Medicina da Universidade de Ribeirão Preto (UNAERP), Membro do Comitê de Residência Médica da Associação Europeia de Educação para Profissões de Saúde (AMEE Postgraduate Committee), Membro do Comitê Organizador do Congresso Mundial da AMEE em 2023, Membro da Comissão de Avaliação e Monitoramento das Escolas Médicas do Ministério da Educação (CAMEM-MEC), Representante Suplente da Associação Médica Brasileira (AMB) na Comissão Nacional de Residência Médica (CNRM-MEC), Consultor do Departamento Científico da Associação Médica Brasileira (AMB) na área de Educação Médica, Presidente da Comissão de Residência Médica da Federação Brasileira das Sociedades de Ginecologia e Obstetrícia (COREME-Febrasgo), onde liderou a elaboração e validação da Matriz de Competências em Ginecologia e Obstetrícia aprovada pela AMB e CNRM, liderou a implementação a nível nacional do Teste de Progresso Individual do Residente de Ginecologia e Obstetrícia (TPI-GO) e mais recentemente liderou o desenvolvimento e a validação das Entrustable Professional Activities (EPAs) para a Residência Médica em Ginecologia e Obstetrícia. Idealizador e Coordenador do Curso de Capacitação de Preceptores de Residência da Febrasgo desde 2018. Professor autor do Módulo sobre EPAs do Curso de Formação de Preceptores da UNA-SUS. Editor do Livro "Residência Médica - Ensino e Avaliação das Competências (Febrasgo/AMB)". É membro da Comissão Nacional do Título de Especialista em Ginecologia e Obstetrícia (CN-TEGO) da Febrasgo, Editor Associado da Revista Brasileira de Ginecologia e Obstetrícia - RBGO, Revisor de Artigos da Revista Medical Education, Consultor ad hoc da Fapesp em Educação Médica, delegado individual da Associação Brasileira de Educação Médica (ABEM) entre 2018 e 2022. Atua como médico e professor há mais de 20 anos com ênfase em Educação Médica, com experiência em metodologias ativas de ensino e aprendizagem, formação orientada por competências, entrustable professional activities (EPAs), teste de progresso, desenvolvimento de matriz de competência, capacitação de preceptores, elaboração e revisão de itens, treinamento e avaliação de habilidades médicas em ambiente simulado (OSCE), avaliação de cursos de Graduação em Medicina e Programas de Residência Médica. Autor de diversos artigos nacionais e internacionais sobre o assunto. Palestrante nacional e internacional sobre assuntos ligados a educação médica.

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Publicações
  •  
  • Pesquisas
  •  
  • Ensino
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •