Publicações no BrCris
 

Flavia Faissal de Souza

Degree in Physical Education from the Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1993), with specialization in Physical Education for People with Disabilities from the Universidade Federal de Uberlândia (1997) (Capes Scholar). She holds a master's degree and a PhD in Education from the Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), respectively in 2001 (Capes Scholarship) Pós-graduação em Educação, Demandas Populares e Contextos Contemporâneos (PPGEduc/IM/UFRRJ). She is an Associate Professor at the Teacher Training Department, in the Special Education and Teaching-Learning area, at the Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, of Universidade do Estado do Rio de Janeiro (FEBF/UERJ). She is affiliated to the Programa de Pós-graduação em Educação (PROPEd/EDU/UERJ) and the Programa de Pós-graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC/FEBF/UERJ); and coordinates the extension project ?Laboratório Educação e Diferenças? (LED/FEBF/UERJ). She was Head of Department (2016-2018) and Associate Coordinator of PPGECC (2018-2020). She guides undergraduate students with Scholarship in the modalities of Monitor, Complementary Internship, Extension and Proiniciar; and has PROATEC Scholarship Holder, Support Level IV; and, CNPq/UERJ and Faperj Scientific Initiation Scholarship Holders. She is a member of the evaluation committees for scholarship programs and Scientific Initiation at UERJ and UFSCar. She was part of the evaluation committee of the Program of Incentive to Scientific, Technical and Artistic Production (Prociencia), Faperj/UERJ (2018). Since 2018 she is the leader of the Research Group in Education, Human Development and Differences (GEDH/UERJ), developing research with public funding as project coordinator or composing partner project team. She is a Prociência Faperj-UERJ fellow since 2019 and Jovem Cientista do Nosso Estado/Faperj (2022-2025). She is a member of the Scientific Committee for GT15 - Special Education (2021-2023) of the Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). She was 2nd Secretary of the Brazilian Association of Researchers in Special Education (ABPEE) (2017-2020) and is an associate researcher of the International Society for Cultural-Historical Activity Research (ISCAR), the American Educational Research Association (AERA) and the World Education Research Association (WERA). She is a Section Editor and member of the Editorial Committee of the Special Education Journal (UFSM), and works as an Ad Hoc reviewer for several academic journals in the field of Education. She has experience in teaching, in person and distance learning, and in research in the field of Education and Physical Education, with emphasis on the teaching and learning process and development of people with disabilities, focusing on the following topics: policies and practices of inclusive education, historical-cultural theory of human development, and body studies. She has worked as a consultant and advisor to public agencies and the third sector, regarding Inclusive Education and the guarantee of the Human Rights of People with Disabilities.
Licenciada plena em Educação Física pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1993), com especialização em Educação Física junto a Pessoas Portadoras de Deficiência pela Universidade Federal de Uberlândia (1997) (Bolsista Capes). Possui mestrado e doutorado em Educação, pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), respectivamente em 2001 (Bolsista Capes) e 2013 (Bolsista CNPq) e Estágio pós-doutorado com bolsa pelo PNPD/Capes junto ao Programa de Pós-graduação em Educação, Demandas Populares e Contextos Contemporâneos (PPGEduc/IM/UFRRJ). Professora Associada do Departamento de Formação de Professores, área de Educação Especial e ensino aprendizagem, da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (FEBF/UERJ). Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPEd/EDU/UERJ) e no Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas (PPGECC/FEBF/UERJ); e coordena o Projeto de Extensão Laboratório Educação e Diferenças (LED/FEBF/UERJ). Foi Chefe de Departamento (2016-2018) e Coordenadora Adjunta do PPGECC (2018-2020). Orienta alunos de graduação com bolsas de auxílio da UERJ nas modalidades de Monitoria, Estágio Interno Complementar, Extensão e Proiniciar; e tem bolsista PROATEC, Apoio Nível IV; e, bolsistas de Iniciação Científica CNPq/UERJ e Faperj. Compõe os comitês de avaliação de programas de bolsas de auxílio e de Iniciação Científica da UERJ e da UFSCar. Fez parte do Comitê de avaliação do Programa de Incentivo a Produção Científica, Técnica e Artística (Prociência), Faperj/UERJ (2018). Desde 2018 é líder do Grupo de Pesquisa em Educação, Desenvolvimento Humano e Diferenças (GEDH/UERJ), desenvolvendo pesquisas com financiamentos públicos como coordenadora de projetos ou compondo equipe de projetos de parceiros. É bolsista Prociência Faperj-UERJ desde 2019, Jovem Cientista do Nosso Estado/Faperj (2022-2025) e Bolsista Produtividade do CNPq Nível 2. É Titular do Comitê Científico pelo GT-15 - Educação Especial (2021-2023) da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). Foi 2a Secretária da Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial (ABPEE) (2017-2020) e é pesquisadora associada da International Society for Cultural-Historical Activity Research (ISCAR), da American Educational Research Association (AERA) e da World Education Research Association (WERA). Editora de Seção e membro do Comitê Editorial da Revista Educação Especial (UFSM), atua como parecerista Ad Hoc de várias revistas acadêmicas da área da Educação. Tem experiência de ensino, presencial e a distância, e de pesquisa na área de Educação e Educação Física, com ênfase no processo de ensino e aprendizagem e desenvolvimento das pessoas com deficiência, com foco nos seguintes temas: políticas e práticas de educação inclusiva, teoria histórico-cultural do desenvolvimento humano e dos estudos sobre o corpo. Já atuou como consultora e assessora junto a órgãos públicos e ao terceiro setor, no que concerne a Educação Inclusiva e a garantia dos Direitos Humanos das Pessoas com Deficiência.

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Afiliação
  •  
  • Publicações
  •  
  • Ensino
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •