Publicações no BrCris
 

Marcelo Hamilton Sbarra

Architect and Urban Planner from the Federal University of Rio de Janeiro (2004) with a Specialization in Human Sciences: Sociology, History, and Philosophy (PUC/RS) and in Teaching for Higher Education (UAM/2021); Master (2007) and Doctorate (2020) by the Graduate Program in Architecture at FAU-UFRJ (PROARQ), in the Research Line Culture, Landscape and Built Environment. He also has a Degree in Philosophy (2021), with an emphasis on studies related to Actor-Network Theory (TAR). Professor at the undergraduate degree in Architecture and Urbanism in the disciplines of Architectural Design, TFG/TCC, and in the Specialization courses in Interior Design and Architectural Project Management. Professor of Improvement and Update Course - Design Strategies. Extensive experience in professional practice, with emphasis on Building Planning and Projects (Executive Projects, Compatibility, and Coordination), Corporate Architecture, Interior Architecture, and Commercial Installations - with emphasis on the Real Estate Market in the city of São Paulo - in addition to authorial projects from different scales and projects aimed at City Hall activities (schools, squares, redevelopments, housing of social interest, etc.) Nominated for the international award Reimagine Education - Innovative pedagogical approaches for Higher Education (2015), organized by the University of Pennsylvania, in the Teacher delivery category, as one of the best pedagogical practices in the world. Member of The American Institute of Architects (AIA) - Intl. associate EIA. Member of the Society of Architectural Historians (SAH). Google for Education Certified Educator Level 1 - Portuguese. Topics of interest: architectural icons, memory erasure, Latourian fetish objects, architectural design, post-occupancy assessment, place quality, environmental psychology, history, theory and criticism of architecture, philosophy, discourse analysis, and architecture teaching.
Arquiteto e Urbanista pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004) com Especialização em Ciências Humanas: Sociologia, História e Filosofia (PUC/RS) e em Docência para o Ensino Superior (UAM/2021); Mestrado (2007) e Doutorado (2020) pelo Programa de Pós-Graduação em Arquitetura da FAU-UFRJ (PROARQ), na Linha de Pesquisa Cultura, Paisagem e Ambiente Construído. Possui também Licenciatura em Filosofia (2021), com ênfase nos estudos relacionados a Teoria Ator-Rede (TAR). Professor na graduação em Arquitetura e Urbanismo nas disciplinas de Projeto de Arquitetura, TFG/TCC e nos cursos de Especialização em Design de Interiores e Gestão de Projeto de Arquitetura. Professor de Curso de Aperfeiçoamento e Atualização - Estratégias Projetuais. Extensa experiência na prática profissional, com ênfase em Planejamento e Projetos da Edificação (Projetos Executivos, Compatibilização e Coordenação), Arquitetura Corporativa, Arquitetura de Interiores e Instalações Comerciais - com ênfase no Mercado Imobiliário da cidade de São Paulo - além de projetos autorais de diferentes escalas e em projetos voltados à atuação da Prefeitura (escolas, praças, reurbanizações, habitações de interesse social, etc.) Indicado a premiação internacional Reimagine Education - Innovative pedagogical approaches for Higher Education (2015), organizado pela University of Pennsylvania, na categoria Teacher delivery, como uma das melhores práticas pedagógicas do mundo. Membro do The American Institute of Architects (AIA) - Intl. Assoc. AIA. Membro do Society of Architectural Historians (SAH). Google for Education Certified Educator Level 1 - Portuguese. Temas de interesse: ícones arquitetônicos, apagamento da memória, objetos de fetiche Latouriano, projeto de arquitetura, avaliação pós-ocupação, qualidade do lugar, psicologia ambiental, história, teoria e crítica da arquitetura, filosofia, análise do discurso e ensino de arquitetura.

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Afiliação
  •  
  • Publicações
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •