Publicações no BrCris
 

Elisabetta Santoro

She has a degree in Foreign Languages ​​and Literatures at Università degli Studi di Bari (German / English) and in Translation at Ruprecht-Karls Universität de Heidelberg (German / Italian / Portuguese). Master in Italian Language and Literature and PhD in Linguistics were completed at the University of São Paulo (USP). In 2010-11, she developed a postdoctoral research at the Università degli Studi di Modena and Reggio Emilia, Italy (fellow Capes) in pragmatics. She is currently a PhD Professor (MS-3 - level 2) at the University of São Paulo, where she works in undergraduate and graduate courses (master's degree and doctorate). Her main research interests are in the area of ​​Linguistics and Italian Language. She works mainly in the following subjects: Pragmatics, Acquisition / learning of second languages, Teaching Italian as L2, Narrative and discursive semiotics, Intercomprehension in Romance languages, migration and Brazil-Italy relations. She is president of the Brazilian Association of Teachers of Italian (Associação Brasileira dos Professores de Italiano - ABPI - 2019-2023), a member of the board oh the International Association of Teachers of Italian (Associazione Internazionale dei Professori di Italiano - AIPI) and a member of other scientific associations of the area. She is director of the Research Group ?Interlanguage, cross-cultural and intercultural Pragmatics? (GPP) and vice-director of the Research Group ?Language, Identity and Memory: the Italian of the Italians of Brazil? (GLIM), and also a researcher at LEER (Laboratory of Studies on Ethnicity, Racism and Discrimination at the University of São Paulo) and of the project "Deslocamentos humanos: narrativas e representações" (Fapesp - processo n. 2018/10053-8). She is co-founder of the GT at ANPOLL "Estudos Pragmáticos" and of the Brazilian Association of Pragmatics (Associação Brasileira de Pragmática). In 2022, she was Visiting Professor at Università degli Studi Roma Tre (Italy).
É graduada em Línguas e Literaturas Estrangeiras na Università degli Studi di Bari (alemão/ inglês) e em Tradução na Ruprecht-Karls Universität de Heidelberg (alemão/italiano/português). Mestrado em Língua e Literatura Italiana e Doutorado em Linguística foram concluídos na Universidade de São Paulo (USP). Em 2010-11, desenvolveu uma pesquisa de pós-doutorado junto à Università degli Studi di Modena e Reggio Emilia, Itália (bolsista Capes) na área de Pragmática linguística. Atualmente é Professor Doutor (MS-3 - nível 2) da Universidade de São Paulo, onde atua na graduação (curso de Letras, habilitação em Língua e Literatura Italiana) e na pós-graduação (mestrado e doutorado). Seus principais interesses de pesquisa concentram-se na área de Linguística e Língua italiana. Atua principalmente nos seguintes temas: Pragmática linguística, Aquisição/aprendizagem de segundas línguas, Ensino do italiano como L2, Semiótica narrativa e discursiva, Intercompreensão em línguas românicas, migração e relações Brasil-Itália. É presidenta da Associação Brasileira de Professores de Italiano (ABPI) (2019-2023), membro da diretoria da Associação Internacional de Professores de Italiano (AIPI) e membro de outras associações científicas da área. Desde 2013, é líder do Grupo de Pesquisa ?Pragmática (inter)linguística, cross-cultural e intercultural? (GPP) e vice-líder do Grupo de Pesquisa ?Língua, Identidade e Memória: o italiano dos Italianos do Brasil? (GLIM). É pesquisadora do LEER (Laboratório de Estudos sobre Etnicidade, Racismo e Discriminação da Universidade de São Paulo) e fez parte da equipe do projeto Fapesp "Deslocamentos humanos: narrativas e representações" (processo n. 2018/10053-8). É pesquisadora responsável do projeto Fapesp "O ato de fala do pedido na perspectiva da Pragmática contrastiva: uma abordagem plurilíngue e multicultural" (processo n. 2022/05865-9) e co-fundadora do GT da ANPOLL "Estudos Pragmáticos" e da Associação Brasileira de Pragmática. Em 2022, foi professora visitante na Università degli Studi Roma Tre (Itália).

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Afiliação
  •  
  • Publicações
  •  
  • Pesquisas
  •  
  • Ensino
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •