Mário André Wanderley Oliveira
Associate Professor at the Music School of UFRN (Federal University of Rio Grande do Norte) and Vice-President of the Brazilian Association of Music Education (ABEM). Holds a Post-Doctorate in Music/Music Education from the Postgraduate Program in Music at the Federal University of Rio Grande do Norte (PPGMus/UFRN). Holds a Doctorate in Music (concentration area: Music Education) from the Postgraduate Program in Music at the Federal University of Rio Grande do Sul (PPGMus/UFRGS). Holds a Master's degree in Music (concentration area: Music Education) from the Postgraduate Program in Music at the Federal University of Paraíba (PPGM/UFPB). Holds a specialization degree in Music Education (latu sensu postgraduate) from the Santo Agostinho Colleges of Montes Claros-MG (FASA). Holds a Bachelor's degree in Music (Major: Classical Guitar) from the State University of Montes Claros-MG (Unimontes). Holds a Medium-Level Technical degree in Instrument (Classical Guitar) from the State Conservatory of Music Lorenzo Fernández (CELF). Has experience in teaching and research focused on school music education, music teacher training, music technology and music education, teaching and research methodologies in music, and music education and performance from an intersectional perspective. Previously worked as a professor at CELF and as an instrument teacher. Was a tutor for the Music Education Theories course in the distance learning Bachelor's degree program in Music at UAB/UnB and is currently a professor in the distance learning Bachelor's degree program in Music at UERN. Teaches undergraduate and postgraduate courses at EMUFRN, where he is the Vice-Coordinator of the PPGMus/UFRN and the Bachelor's degree program in Music. Coordinates the Academic Policies and Projects Sector of UFRN (SPPA) and the Study and Research Group in Music at the Music School of UFRN (GRUMUS/UFRN), and is also a member and associated researcher of the Research Group on Music Professional Training and Performance (FAPROM/UFRGS). Serves as the Section Editor of the Journal Diálogos Sonoros - Journal of the Postgraduate Program in Music at UFRN. Previously held positions in the ABEM Directorate during the 2017-2019 and 2019-2021 terms as Secretary, and is currently Vice-President of the organization (2022-2024). Is part of the Basic Education Working Group of the Brazilian Society for the Advancement of Science (SBPC) and coordinates the Music Education in Basic Education Schools Working Group of ABEM. Has served as president of scientific committees for ABEM (2016, 2019, 2021), ISME (2017), ANPPOM (2022, 2023), and has also been a member of the artistic committee for ABRAPEM (2018).
Professor Adjunto da Escola de Música da UFRN e vice-presidente da Associação Brasileira de Educação Musical (ABEM). Pós-Doutorado em Música (área de concentração: Educação Musical) pelo Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGMus/UFRN). Doutorado em Música (área de concentração: Educação Musical) pelo Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGMus/UFRGS). Mestrado em Música (área de concentração: Educação Musical) pelo Programa de Pós-Graduação em Música da Universidade Federal da Paraíba (PPGM/UFPB). Especialização em Educação Musical (pós-graduação lato-sensu) pelas Faculdades Santo Agostinho de Montes Claros-MG (FASA). Licenciatura em Música (Habilitação: Violão) pela Universidade Estadual de Montes Claros-MG (Unimontes). Técnico de Nível Médio em Instrumento (Violão) pelo Conservatório Estadual de Música Lorenzo Fernández (CELF). Tem experiência com ensino e pesquisa voltada à educação musical escolar, formação de professores/as de música, tecnologia em música e em educação musical, metodologias de ensino e de pesquisa em música e formação e atuação em música na perspectiva da interseccionalidade. Atuou como professor do CELF, como professor de instrumento. Foi tutor da disciplina Teorias da Educação Musical no curso de Licenciatura em Música EaD da UAB/UnB e é professor do curso de Licenciatura em Música EaD da UERN. É professor dos cursos de graduação e pós-graduação da EMUFRN, onde é vice-coordenador do PPGMus/UFRN e da Licenciatura em Música da Unidade. Coordena o Setor de Políticas e Projetos Acadêmicos da UFRN (SPPA) e o Grupo de Estudos e Pesquisa em Música da Escola de Música da UFRN (GRUMUS/UFRN), sendo, também, integrante e pesquisador associado do Grupo de Pesquisa Formação e Atuação de Profissionais em Música (FAPROM/UFRGS). É Editor de Seção do Periódico Diálogos Sonoros - Revista do Programa de Pós-Graduação em Música da UFRN. Integrou a Diretoria da ABEM nas Gestões 2017-2019 e 2019-2021 como secretário, sendo, atualmente, vice-presidente da Entidade (2022-2024). Integra o GT de Educação Básica da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC) e coordena o GT de Ensino de Música nas Escolas de Educação Básica da ABEM. Foi presidente de comitês científicos da ABEM (2016, 2019, 2021), ISME (2017), ANPPOM (2022, 2023), além de membro de comitê artístico da ABRAPEM (2018).
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Publicações
- Pesquisas
- Ensino
- Identidade
- Ver todos
