Publicações no BrCris
 

Alexandre Anselmo Guilherme

He holds a MA Honours in Philosophy - University of Edinburgh (2001), MLitt Masters in Philosophy - University of St Andrews (2002), PhD in Philosophy - Durham University (2008), and postdoctoral degree from the Institute of Advanced Studies in Humanity, University of Edinburgh (2010). He worked at the universities of Edinburgh, Durham and Liverpool Hope University. He was a Visiting Scholar at the Faculty of Education at the University of Cambridge and other universities such as the University of Maastricht, the Bern University, the Université de Neuchatel, the University of Oslo, the University of Luxembourg and the University of Haifa. He has often visited the Buber Archives at the National and University Library of Israel and the Yad Vashem (Holocaust Museum) in Jerusalem, Israel. Currently, he is Professor Doctor of the posgraduate programmes in Education, Psychology and Philosophy, working mainly in the following subjects: education and violence, and education and dialogue. His book Buber and Education: Dialogue the Conflict Resolution (London: Routledge 2014) was nominated for the American Jewish Book Award 2015, and as a result it was invited to give a talk on the subject of education and conflict resolution at Unesco headquarters in Paris. Project Coordinator for Capes-PrInt Programme. Reader at the UNESCO Chair Youth, Education and Society (UCB). Lecturer for the Master en Science de l'Education, Universite Paris-Creteil (Paris XII). Editor for the section "Teacher Education in Brazil", Encyclopedia of Teacher Education, Springer (2020-2023). Member of the technical commission for Youth and Adult Education at the Brazilian Ministry of Education (2019-2020). Currently, he is the National Coordinator of Teacher Education, and National Adjunct Director of Teacher Education at the Ministry of Education.
Possui graduação MA Honours em Filosofia - University of Edinburgh (2001), mestrado MLitt em Filosofia - University of St Andrews (2002), doutorado PhD em Filosofia - Durham University (2008), e pós-doutorado pelo Institute of Advanced Studies in Humanity, University of Edinburgh (2010). Trabalhou nas universidades de Edinburgh, Durham e Liverpool Hope University. Lecionou na area de pedagogia, licenciatura e posgraduacao em educacao, formando professores para o ensino fundamental e medio no Reino Unido; no Brasil, continua com essa atuacao a nivel de graduacao e posgraduacao. Foi professor visitante da Faculdade de Educação da University of Cambridge, e de outras universidades como University of Maastricht, Universitat Bern, Université de Neuchatel, Universitet i Oslo, Université de Luxembourg e University of Haifa. Visitou muitas vezes a trabalho o Buber Archives na National and University Library of Israel e o Yad Vashem (Holocaust Museum) em Jerusalem, Israel. Atualmente é Professor Adjunto do PPGEdu, do PPGP, e PPGF da PUCRS, atuando principalmente nos seguintes temas: educacao e violência, e educação e diálogo. Seu livro Buber and Education: Dialogue as Conflict Resolution (London: Routledge 2014) foi nomeado para o American Jewish Book Award 2015, e em decorrência disso foi convidado para dar uma palestra sobre o tema de educação e resolução de conflito na sede da Unesco em Paris. Editor da revista Educacao por Escrito - PUCRS, e editor associado da Revista Psico - PUCRS. Membro do corpo editorial da revista Philosophy and Theory in Higher Education. Coordenador no Brasil da rede REDEFORD - Red de Educación, Formación, Desarrollo ? criada em 1995 e encabecada pela Universite Paris-Créteil. Membro do Comite Cientifico da Escola de Ciencias da Saude/PUCRS. Coordenador de Projeto junto a Pro-Reitoria de Posgraducacao para o Programa Institucional PUCRS-CAPES-PrInt. Reader/Leitor da Catedra Unesco Juventude, Educacao e Sociedade (UCB). British Psychological Society BPS Member No. 343886 (CRP Britanico). Docente do Master en Sciences de l'Education, Universite Paris-Creteil (Paris XII). Editor da secao "Teacher Education in Brazil", da Encyclopedia of Teacher Education, Springer (2020-presente). Foi membro da comissão técnica de Educação de Jovens e Adultos, 2019-2020, do Ministério da Educação (MEC). Coordenador-Geral de Formação de Professores, e Diretor de Formação Docente e Valorização de Profissionais da Educação Substituto, do Ministério de Educação (MEC) (2020-2023). Membro do Fórum Brasileiro de Educação Financeira ? FBEF (2021-2023); Membro do Comitê Gestor de Política Nacional de Prevenção da Automutilação e o Suicídio (2020-2023); Membro do Comitê Interministerial da Estratégia Nacional de Fortalecimento de Vínculos Familiares (2021-2022); Menbro da Câmara Temática de Educação e Saúde no Trânsito (2021-2023); Membro do Forum Estadual de Formação Docente do Rio de Janeiro; Conselheiro do Conselho Consultativo da Universidade Corporativa da Secretaria Estadual do Rio de Janeiro (2021-atual).

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Afiliação
  •  
  • Publicações
  •  
  • Ensino
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •