Publications in VIVO
 

Aldo von Wangenheim

Aldo von Wangenheim is a Full Professor at UFSC and graduated in Computer Sciences from the Federal University of Santa Catarina - UFSC (1989) and received his Ph.D. degree (Dr. rer.nat.) in Computer Sciences from the University of Kaiserslautern (1996). Presently he is a Full Professor at the Federal University of Santa Catarina - UFSC and Visiting Professor at the Federal University of Paraná - UFPR, acting at the Postgraduate Programs on Computer Sciences of both universities. He is also professor at the Computer Sciences, Information Systems and Medicine Undergraduate Programs at UFSC. He has working and research experience in the areas of Content Production for Interactive Digital TV, Image Analysis and Processing, Health Informatics and Biomedical Engineering, focusing on Telemedicine, Teleradiology, Support Systems for Image Diagnosis and Medical Image Processing, focusing mainly on the following subjects: Intelligent and High-Performance Image Analysis, DICOM, Content-Based Image Retrieval - CBIR, Medical Informatics, Computer Vision and PACS. He coordinates the Brazilian National Institute for Digital Convergence (INCoD - www.incod.ufsc.br) and is Technical Coordinator of the Santa Catarina State Telemedicine Network (RCTM). He is also coordinator of the Telehealth Standardization Working Group of the Telehealth Permanent Committee of the Brazilian Health Ministry. He is a founding member and ex-coordinator of the Health Informatics Committee of Brazilian Technical Standards Association ? ABNT/CEET 00:001.78. He also coordinated the RFP6 ? Content ? of the Brazilian Interactive Digital Television System Programme (SBTVD) of the Brazilian Communication Ministry. Since 2007, he is coordinator of the Santa Catarina State Telehealth Center in the context of the Brazilian Telehealth Programme, maintained byBrazilian Health Ministry and of Pan American Health Organization (PAHO), and allso coordinator for the Santa Catarina State of the Brazilian University Telemedicine Network (RUTE).
É Professor Titular da Universidade Federal de Santa Catarina e possui graduação em Ciências da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (1989) e Doutorado Acadêmico (Dr. rer.nat.) em Ciências da Computação pela Universidade de Kaiserslautern (1996). Atua na Universidade Federal de Santa Catarina, onde é professor do Programa de Pós-graduação em Ciência da Computação e dos cursos de graduação em Ciências da Computação e Sistemas de Informaçãoa. Tem experiência nas áreas de Produção de Conteúdo para TV Digital Interativa, Informática em Saúde, Processamento e Análise de Imagens e Engenharia Biomédica, com ênfase em Telemedicina, Telerradiologia, Sistemas de Auxílio ao Diagnóstico por Imagem e Processamento de Imagens Médicas, com ênfase nos temas: analise inteligente de imagens e deep learning, DICOM, CBIR, informática médica, visão computacional e PACS. Coordena o Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia para Convergência Digital - INCoD. É também Coordenador Técnico da Rede Catarinense de Telemedicina (RCTM) e membro fundador e ex-coordenador da Comissão Informática em Saúde da ABNT - ABNT/CEET 00:001.78. Atualmente também é membro da comissão ISO/TC 215 - Health Informatics. Foi coordenador da RFP6 - Conteúdo - do SBTVD - Sistema Brasileiro de TV Digital/Ministério das Comunicações. Foi Coordenador do Núcleo de Telessaúde de Santa Catarina no âmbito do Programa Telessaúde Brasil do Ministério da Saúde e da OPAS - Organização Pan-Americana de Saúde e Coordenador do Núcleo Santa Catarina da RUTE - Rede Universitária de Telemedicina. Em 2018 recebeu a Medalha Exército Brasileiro por suas contribuições à Telemedicina do Exército. A Medalha foi instituída pela Portaria nº 219 de 14 de Março de 2016 e destina-se a distinguir cidadãos e instituições civis que tenham praticado ação destacada ou serviço relevante em prol do interesse e do bom nome do Exército Brasileiro.

Research Areas research areas

  •  
  • Overview
  •  
  • Affiliation
  •  
  • Publications
  •  
  • Research
  •  
  • Teaching
  •  
  • Service
  •  
  • Identity
  •  
  • View All
  •