Publications in VIVO
 

Adriana Schneider Alcure

Adriana Schneider Alcure was born in the city of Rio de Janeiro on October 13th of 1973. She has been a professor of the Theater Directing Course and of the Post-Graduate Program Artes da Cena, in the Federal University of Rio de Janeiro?s Communication School - UFRJ. She coordinated the Post-Graduate Program Artes da Cena - PPGAC / ECO - UFRJ between 2015 and 2017. She earned a Bachelor?s Degree in Social Communication and Journalism at PUC-RJ (1994) and holds a Master?s Degree in Theater Arts from PPGAC - UNIRIO (2001), with the dissertation: "Masters Zé Lopes and Zé de Vina?s mamulego (puppet theater): ethnography and character study?. She obtained a PhD Degree in Anthropology from PPGSA / IFCS / UFRJ (2007), with a doctoral internship at Freie Universität - Berlin, in Germany, through a DAAD/CNPq (2005/2006) grant, with the thesis: "The Zona da Mata region is rich with sugarcane and play: a mamulengo (puppet theater) ethnography". In 2006, she attained a grant to research at the Institut International de la Marionnette archives, in Charleville-Mézières, France, also as a part of her doctoral studies. She was a Postdoctoral student in Brazilian Theater History at PPGAC-UNIRIO with the research project entitled ?Traditional Brazilian dances in the second half of the 19th century: Marieta Baderna?s lundu", with a CNPq (2008) grant. She participated in the process of registering as intangible cultural heritage the popular forms of puppet theater from the Brazilian Northeast region [Mamulengo, Babau, Cassimiro Coco and João Redondo] and directed the documentary films that supported the research presented to IPHAN - Institute of National Artistic and Historical Heritage (2015). Alcure is a theater actress and director as well, having been responsible for several stage productions.
Professora do Curso de Direção Teatral e do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena, da Escola de Comunicação, da Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Coordena, desde 2017, com a professora Eleonora Fabião, o NEP - Núcleo Experimental de Performance, na UFRJ. Membra da Akademie der Künste der Welt (Academia das Artes do Mundo), de Köln (Colônia), na Alemanha. Foi superintendente de difusão cultural, do Fórum de Ciência e Cultura, da UFRJ, entre novembro de 2019 a dezembro de 2021. Contemplada no PROGRAMA DE BOLSAS PARA PESQUISA CAPES/HUMBOLDT EDITAL No 36/2017 - 12a CHAMADA, na modalidade Pesquisador Experiente, para realizar a pesquisa de Pós-Doutorado "Estratégias artísticas, políticas e pedagógicas dos usos das formas populares de teatro de bonecos: o caso do Kasperltheater" , com supervisão da Prof. Dra. Karoline Noack (Institut für Archaologie und Kulturanthropologie da Universität Bonn), de setembro de 2018 a outubro de 2019. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena - PPGAC / ECO - UFRJ entre 2015 e 2017. Formada em Comunicação Social - Jornalismo pela PUC-RJ (1994). Mestre em Artes Cênicas pelo PPGAC - UNIRIO (2001). Doutora em Antropologia pelo PPGSA / IFCS / UFRJ (2007), com estágio doutoral na Freie Universität -Berlin, na Alemanha, realizado com bolsa DAAD/CNPq (2005/2006). Recebeu o Prêmio de Pesquisa por Abertura de Campo do Instituto Internacional da Marionete, de Charleville-Mézières, na França, pela tese de doutorado (Prix de la Recherche: Ouverture de champ - Institut International de la Marionnette), em setembro de 2015. Em 2006, recebeu bolsa para pesquisar nos arquivos do Institut International de la Marionnette, em Charleville-Mézières, na França, também como parte de seus estudos de doutoramento. Realizou Pós-Doutorado em História do Teatro Brasileiro no PPGAC-UNIRIO com a pesquisa ?As danças características no Brasil na segunda metade do século XIX: o lundu de Marieta Baderna", com bolsa CNPq (2008). Participou do processo de registro como patrimônio imaterial das formas populares de teatro de bonecos do Nordeste brasileiro: Mamulengo, Babau, Cassimiro Coco e João Redondo, tendo dirigido os filmes documentários que fundamentaram a pesquisa para o IPHAN - Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (2015). É atriz e diretora de teatro, com diversos espetáculos encenados. Integrante do Coletivo Bonobando, do Grupo Pedras de Teatro e da Muda Outras Economias.

Research Areas research areas

  •  
  • Overview
  •  
  • Affiliation
  •  
  • Publications
  •  
  • Research
  •  
  • Teaching
  •  
  • Identity
  •  
  • View All
  •