Graduated in Medicine at the Federal University of Rio de Janeiro (1981), Master of Science in Maternal and Child Health - University of London (1989) and PhD in Production Engineering atthe Federal University of Santa Catarina (2001).Faculty development at FAIMER Brazil Regional Institute for Medical Education from 2008 to 2010 and continues to be involved in the program as a national facilitator. Completed the postdoctoral (August 2011 to July 31, 2012) at Drexel University Collegel of Medicine (Philadelphia), where developped research projects and co-facilitated the communication skills program with Professor Dennis Novack; also developped research projects with Mohammadreza Hojat at Jefferson Medical College, with Debra Roter and Susan Larson (John Hopkins Bloomberg School of Public Health) and Prof. Stewart Mennin (at distance). Retired as an associate professor at the Department of Pediatrics of the Federal University of Santa Catarina in 2016, where continues to teach in urdergraduation as a volunteer teacher teaching communication skills and teaches higher education methodology and supervises research projects in the Medical Sciences Postgraduation Program (PPGCM). Since June 2018, is a teacher of the Professional Master of Health Science Teaching at Faculdades Pequeno Príncipe (Curtiba, Paraná, Brazil).
Research areas: quantitative and qualitative methods medical education, education for health professions, studens' assessmentt, students' and teachers well-being and quality of life, communication in healthcare, and breastfeeding.
Coordinator of the Medical Education Center for Studies and Research (NEPEME), recognized by UFSC and CNPq, established in March 2008. In October 2017, graduated as a professorof the American Academy on Communication in Healthcare (USA).
Was secretary Director of the Association for Brazilian Medical Education (ABEM) from 2018 to 2020.
Possui graduação em Medicina pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1981), mestrado em Mother and Child Health - University of London (1989) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001). Cursou o programa de desenvolvimento docente para educadores médicos do Instituto Regional de Educação Médica FAIMER Brasil de 2008 a 2010 e continua envolvida com o programa como facilitadora nacional. Realizou seu Pós-doutorado (agosto de 2011 a 31 de julho de 2012) na Drexel University College of Medicine (Filadélfia), no qual co-facilitou as aulas em habilidades de comunicação junto com o Professor Dennis Novack e desenvolveu projetos de pesquisa sobre comunicação com sua equipe e também com Prof. Mohammadreza Hojat da Jefferson Medical College, as Profas Debra Roter e Susan Larson da John Hopkins Bloomberg School of Public Health e com Prof. Stewart Mennin (à dsitäncia). Aposentou-se como professora associada do Departamento de Pediatria da Universidade Federal de Santa Catarina em 2016, e continua atuando como professora voluntária na graduação, ministrando aulas de habilidades de comunicação e orientando trabalhos de conclusão científica e no Programa de Pós-graduação em Ciências Médicas (PPGCM) ensinando Metodologia do Ensino Superior e orientando projetos de pesquisa. De julho de 2018 a agosto de 2022, foi professora do Programa de Mestrado em Ensino nas Ciências da Saúde das Faculdades Pequeno Príncipe, Curitiba (Paraná).
Na pesquisa, trabalha com os métodos quantitativo e qualitativo e suas linhas de pesquisa são: educação para profissões da saúde, avaliação discente, bem-estar e qualidade de vida do estudante e do professor, comunicação na área da saúde, e na pediatria, aleitamento materno. Coordena o Núcleo de Estudos e Pesquisa (NEPEME), reconhecido pela UFSC e CNPq, institiuído em março de 2008. Em outubro de 2017, graduou-se como professora da American Academy on Communication in Healthcare (EUA).
Foi diretora secretária da Associação Brasileira de Educação Médica (ABEM) de 2018-2020. É líder de grupos Balint acreditada pela Associação Brasileira de Balint desde 2019.