Rodrigo Drumond Vieira
Rodrigo Drumond Vieira is PhD in Education from The Federal University of Minas Gerais (UFMG) with complementary period at The Pennsylvania State University (USA). He holds a Master's in Education and is Licensed in Physics, both earned from UFMG. Rodrigo conducts multidisciplinary and groundbreaking scientific research that has been published in international and nantional recognized scientific journals. His research is concerned with theoretical, methodological and empirical issues regarding discourse analysis; psychology; psychiatry and mental disorders, scientific literacy and epistemological profile; the roles of music in modulating episodic human cognition, emotion and behavior, and its implications for ergonomics and education; the contributions of the simulated juries and discursive orientations for teaching and learning; argumentation; and contributions for developments on cultural-historical activity theory and linguistics. He worked as a full-time university professor at The Federal Fluminense University (UFF) in the state of Rio de Janeiro, and served as a high school physics teacher in a public school in the state of Minas Gerais. Among his contributions to the scientific field, we highlight the development and application of a multi-level method for discourse analysis, based on cultural-historical activity theory, sociolinguistics and textual linguistics, articulating the psychological, cultural and linguistic-structural components of human activity. Another outstanding proposal of his contributions to science was the detailed exploration of the uses of the simulated jury activity as a model for teaching and learning and for the development of the empahty and argumentative skills of university students. Both works were published in the International Journal of Science Education. He developed theoretical research, including on the relationship between scientific literacy and the development of the students' epistemological profile, a work published in the journal Education Sciences. He also writes fiction literature and creates music.
Rodrigo Drumond Vieira é PhD em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), com período de residência na The Pennsylvania State University (EUA). Mestre em Educação e Licenciado em Física, ambos pela UFMG. Rodrigo conduz pesquisas científicas multidisciplinares e inovadoras que foram publicadas em periódicos científicos de impacto reconhecidos internacionalmente e nacionalmente. Suas pesquisas abrangem questões teóricas, metodológicas e empíricas relativas à análise do discurso; educação; psicologia; psiquiatria e transtornos mentais, alfabetização científica e perfil epistemológico; os papéis da música na modulação episódica da cognição, emoção e comportamento humanos e suas implicações para a ergonomia e educação; as contribuições dos júris simulados e orientações discursivas para o ensino e aprendizagem; argumentação; e contribuições para o desenvolvimento da teoria histórico-cultural da atividade e para a linguística. Trabalhou como professor universitário concursado do curso de física em regime de dedicação exclusiva na Universidade Federal Fluminense (UFF) no estado do Rio de Janeiro, e serviu por oito anos como professor concursado de física do ensino médio em uma escola da rede pública no estado de Minas Gerais (SEEMG). Dentre suas contribuições para o campo científico, destacamos o desenvolvimento e aplicação de um método multinível para análise do discurso, fundamentado na teoria histórico-cultural da atividade, sociolinguística e linguística textual, articulando os componentes psicológicos, socioculturais e linguístico-estruturais da atividade humana. Outra proposta destacada de suas contribuições à ciência foi a exploração detalhada dos usos da atividade de júri simulado como modelo didático para o ensino e aprendizagem e para o desenvolvimento da empatia e habilidades argumentativas de estudantes universitários. Ambos os trabalhos foram publicados no The International Journal of Science Education. Desenvolveu pesquisas eminentemente teóricas, inclusive sobre as relações entre o desenvolvimento do perfil epistemológico dos estudantes e o letramento científico, trabalho que foi publicado no periódico Education Sciences. Ele também escreve literatura fictícia e cria música.
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Publicações
- Ensino
- Identidade
- Ver todos
