João Paulino do Vale Barbosa
Graduated in Physics (Licenciatura) from the Federal University of Minas Gerais (1998). Post-graduated in Science Teaching (latu sensu) and Master in Education from the Federal University of Minas Gerais, with the dissertation "Mental models of energy" (2003). He also holds a Doctoral in Education from UFMG (2017), with the thesis "Microgenetic analysis of learning processes in Physics classes conducted in collaborative learning environments". He is currently a professor at the Technical College of the Federal University of Minas Gerais (COLTEC / UFMG), in Belo Horizonte - MG. Has experience in Physics education reserch, with emphasis on Teaching Physics - high school. He has addressed the following themes in published works: energy models, modeling, mental models, teaching and learning physics, interdisciplinarity. In more recent works he has adopted the socio-cultural theory as a theoretical-methodological framework, using microgenetic analysis under this framework.
Research interests: Physics teaching; modeling teaching-learning; protagonism and autonomy with the use of tutorials in teaching Physics; interdisciplinary approaches to teaching; collaborative learning environments; microgenetic analysis.
Possui graduação em Física (Licenciatura) pela Universidade Federal de Minas Gerais (1998). Pós-graduado em Ensino de Ciências (latu sensu) e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais, com a dissertação "Modelos mentais de energia" (2003). Possui Doutorado em Educação também pela UFMG (2017), com a tese "Análise microgenética de processos de aprendizagem em aulas de Física conduzidas em ambientes de aprendizagem colaborativa". Atualmente é professor do Colégio Técnico da Universidade Federal de Minas Gerais (COLTEC/UFMG), em Belo Horizonte - MG. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Ensino de Física - nível médio. Tem abordado os seguintes temas nos trabalhos publicados: modelos de energia, modelamento, modelos mentais, ensino-aprendizagem de Física, interdisciplinaridade. Em trabalhos mais recentes tem adotado a teoria sociocultural como referencial teórico-metodológico, utilizando a análise microgenética sob esse referencial.
Áreas de interesse de pesquisa: ensino de Física; ensino-aprendizagem por modelamento; protagonismo e autonomia com o uso de tutoriais no ensino de Física; abordagens interdisciplinares no ensino; ambientes de aprendizagem colaborativa; análise microgenética.
Áreas De Investigação
- Afiliação
- Publicações
- Identidade
- Ver todos