Publications in VIVO
 

Adriana Olinto Balleste

Adriana O. Ballesté has a Doctor Degree in Musicology by the Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2009), a Master in Degree in Information Systems by the Instituto Militar de Engenharia (1994), and a Bachelor Degree in Sociology by the Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1982), and a Bachelor Degree in Music/Guitar at Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985) (not complete). Studied classical guitar with Odair Assad, Leo Soares and Turíbio Santos. She was a member of the Guitar Orchestra of Rio de Janeiro, conducted by Turibio Santos that played at important theaters like Municipal do Rio de Janeiro, de São Paulo e do Rio Grande do Sul. In 1984 was awarded by the Torquato Neto Prize, offered by Rio Arte-IMAC, with the work ?Independente de Tudo?? about the musical production in Brazil. She worked at the Brazilian Computing Laboratory (LNCC) and at the Fundação Biblioteca Nacional where she participated in the Musical Section automation project responsible for making available to the public, in the internet, biographies and works of Brazilian composers; she also developed this institution?s first website launched in 1996. She worked in musical and cultural digital library projects like: Digital Library at National Library of Brasil; Brasiliana: Radamés Gnattali?s Digital Catalog; Alex Vianny?s Digital Catalog; Guerra-Peixe?s Digital Catalog; Laboratório de Memória das Artes e Cultura at Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Presently she works at the Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), as a researcher, where she coordinates a project responsible for the creation of the first Brazilian Virtual Musical Instruments Museum; she is also a professor at the Master Degree Program in Library Science of the Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Solo guitarist and participant of Duo Madrid and AV-Rio Guitar Orchestra. In 2017, he released the CD, Chuva no Mar, with compositions by Sérgio Assad, Marco Pereira, Arthur Verocai, João Pernambuco, Villa-Lobos and others considered by composer and guitarist Marco Pereira as ?an important contribution to the history of the Brazilian guitar?.
Doutora em Música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro com a tese intitulada ?Viola? Violão? Guitarra? Proposta de organização conceitual de instrumentos musicais de cordas dedilhadas luso-brasileiros no século XIX?. Mestre em Sistemas e Computação pelo Instituto Militar de Engenharia. Bacharel em Sociologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Estudou Violão com Turíbio Santos na Universidade Federal do Rio de Janeiro e participou da Orquestra de Violões do Rio de Janeiro. Trabalhou no Laboratório Nacional de Computação Científica ? LNCC na área de informática. Na Fundação Biblioteca Nacional ? FBN, era Assessora Técnica do Departamento de Processos Técnicos, responsável pela criação do primeiro site da instituição dos primeiros projetos de digitalização do acervo. Foi coordenadora de tecnologia e organização da informação dos projetos: Catálogo Digital Radamés Gnattali, Acervo Digital Alex Viany, Catálogo Digital Guerra Peixe, Catálogo Digital do cineasta Glauber Rocha. Em convênio com a Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro ? UNIRIO atuou no Grupo de Pesquisa em Sistemas de Informação Musical e na implantação do Laboratório de Memória das Artes e da Cultura. Trabalha, atualmente, no Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia ? IBICT, onde está coordenando o projeto Museu Virtual de Instrumentos Musicais no Brasil, financiado pela FAPERJ. Tem publicado e apresentado trabalhos em congressos nas áreas de Musicologia, Museologia e Ciência da Informação sobre os temas: museus virtuais, sistemas de informação, organização conceitual, biblioteca digital, acervo documental, instrumentos musicais, ontologia. Violonista solo e participante do Duo Madri e da Orquestra de Violões da AV-Rio. Em 2017 lançou o CD, Chuva no Mar, com composições de Sérgio Assad, Marco Pereira, Arthur Verocai, João Pernambuco, Villa-Lobos e outros considerado pelo compositor e violonista Marco Pereira ?importante contribuição para a história do violão brasileiro?.

Research Areas research areas

  •  
  • Overview
  •  
  • Affiliation
  •  
  • Publications
  •  
  • Research
  •  
  • Teaching
  •  
  • Identity
  •  
  • View All
  •