Postdoctorate [2] jointly carried out at the Aeronautical Technology Institute (CAPES / ITA) and the Federal University of Santa Catarina (UFSC), in the conception and execution of the project 'Inova ITA - Innovation in Engineering Education'. Postdoctorate [1] with emphasis on Digital Education and Physics Teaching, held at the Technological Institute of Aeronautics (ITA). Master Business Administration (MBA) in Health Innovation Management (IE / USP). PhD in Engineering and Knowledge Management (EGC / UFSC) and Master in Science and Technology Education by the Postgraduate Program in Science and Technology Education at UFSC. Specialist in Quality in Basic Education (INEAM / OEA / USA), having a degree in Pedagogy (2004) and Physics (1984) from the Pontifical Catholic University of São Paulo. He is president of the Galileo Galilei Institute for Education (IGGE) and was its founder (1997). He served as the author and general coordinator of the Condigital Project (MEC / MCT / FNDE) executing the general plan 'Experiential Physics: an adventure of knowledge', by IGGE. Has experience in Education, focusing on Digital Education and Scientific and Technological Education. He publishes specialized works and articles and has the column 'Digital Education' in Escola Particular Magazine (SIEEESP). She writes for national and international journals, focusing on the following topics: EDUCATION 4.0, education, open and personalized education, digital education, cyberarchitecture and digital hypermedia, experimental physics, portable laboratory for teaching physics, culture and continuing education for teaching and knowledge management. . He has been a guest researcher at the Aeronautical Technology Institute (ITA), linked to the Department of Aerospace Science and Technology / Ministry of Defense, since 1992. He has given lectures to executives, managers, educators and specialists in Education 4.0 and Institutional Innovation. He is founder of Laborciencia publisher (1989), Digital Education / Brazil (2011) and director of the e-duca Brasil Project (2012). He is the founder and chairman of the Institute for Continuing Education Training (IFCE) and is the brainchild of Thot Academy's digital system architecture and knowledge management (2015). His most important work, published in 2017, presents the conception (academically validated) of the theoretical-technological model of EDUCATION 4.0.
Pós-doutorado [2°] realizado no Instituto Tecnológico de Aeronáutica (CAPES/ITA, 2019) e na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC, 2019), na concepção e execução do projeto 'Inova ITA - Inovação na Educação em Engenharia'. Pós-doutorado [1°] com ênfase em Educação Digital e Ensino de Física Superior, realizado no Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA, 2012). Master Business Administration (MBA) em Gestão da Inovação em Saúde (Instituto Butantã/USP, 2016). Doutor em Engenharia e Gestão do Conhecimento (PPGEGC/UFSC, 2011) e Mestre em Educação Científica e Tecnológica (PPGECT/UFSC, 2006). Especialista em Qualidade na Educação Básica (INEAM/OEA/USA, 2004), possuindo Licenciaturas plena em Pedagogia (2004) e específica em Física (1982) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP). Tem formação em Eletrônica Digital e Analógica (Instituto Monitor, 1973). É o atual presidente (Gestão 2023 - 2026) do Instituto Galileo Galilei para a Educação (IGGE) tendo sido seu fundador (SP, 1997). Atua como Chairman Voluntário na Laborciencia Enterprise Group que opera com as empresas: [1] Laborciencia Editora; [2] Inovação e Formação Continuada em Educação (IFCE); [3] Inovae - Inovação na Escola; [4] Via Educação Digital] e Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Santa Catarina (EST&G]. Atuou como autor e coordenador geral e do Projeto Condigital (MEC/MCT/FNDE) executando o projeto de criação de mídia digital ?Física Vivencial: uma aventura do conhecimento?, pelo Instituto Galileo Galilei para a Educação, como autor em 223 mídias digitais que utilizam o conceito de Complexmedia (de sua autoria). É autor acadêmico das Teorias da Educação 4.0, Educação 5.0 e Educação Avançada, incluindo a Teoria da Competência e Tecnologia. É autor de 12 livros que envolvem teorias educacionais, formação profissional continuada de gestores e docentes, ciberarquitetura (salas inteligentes) e processos de ensino e aprendizagem em Física e Ciências na Educação Básica. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Engenharia e Gestão do Conhecimento (EGC), Educação Digital (EDG) e Educação Científica e Tecnológica (ECT). Publica obras e artigos especializados e tem a coluna ?Educação Avançada? na Revista Escola Particular (SIEEESP). Escreve para periódicos nacionais e internacionais. Atuou por 30 anos (1991 a 2021) como pesquisador convidado do Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA), vinculado ao Departamento de Ciência e Tecnologia Aeroespacial do Ministério da Defesa, colaborando com iniciativas e projetos de inovação em processos de ensino e aprendizagem, formação profissional de gestores e docentes e ambientes ciberarquitetônicos. Ministra palestras para executivos, gestores, educadores e especialistas em eventos corporativos, universidades e escolas da educação básica. Recebeu condecorações, por notória contribuição, do Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA), Exército Brasileiro (Medalha de Honra ao Mérito) e de outras instituições públicas e privadas. Seu maior propósito reside em promover o desenvolvimento humano através da educação, realizando inovação na escola. É escritor e comunicador social.