Publicações no BrCris
 

José Geraldo Pedrosa

I am graduated in SOCIAL SCIENCES by the Institute of Higher Education and Research (1985), a broad specialist in SOCIOLOGY (1989) and in LIFE AND IDEAS IN MODERNITY (1991) by the Pontifical Catholic University of Minas Gerais, master in EDUCATION by the Federal University de Minas Gerais (1995) and PhD in EDUCATION: HISTORY, POLITICS, SOCIETY by the Pontifical Catholic University of São Paulo (2003). I did a post-doctoral internship at the UFMG Geosciences Institute (2004/2005). I am an Associate Professor III at the Federal Center for Technological Education of Minas Gerais where I teach Sociology and Philosophy of Technology in undergraduate courses and I work in two graduate programs, one being an academic (Technological Education / PPGET) and another professional (PROFEPT). In the two graduate programs I teach disciplines with a theoretical foundation for Professional and Technological Education and which involve issues such as integrated curriculum, unitary school, training of teachers of technical culture, culture and school practices. My studies, research and guidance are focused on some issues of Professional and Technological Education, with an anchor in history, sociology and philosophy. In particular, I have dedicated myself to the study of EFA in the intervening decades of the twentieth century: scenario of industrialization, urban growth and institution of national EFA systems. In this respect, three issues are relevant: the history of institutions, the history of intellectuals and the circulation of Anglo-American ideas (USA) in Brazilian professional education. As a reference for teaching and guidance in these two PPGs, I participate in two research groups registered with CNPQ: the Narratives and Appropriations Group for Anglo-Americanity in Brazil (NAAAB) and the Study and Research Group on History and Historiography of Professional Education ( GEPHHEP).
Sou graduado em CIÊNCIAS SOCIAIS pelo Instituto de Ensino Superior e Pesquisa (1985), especialista lato sensu em SOCIOLOGIA (1989) e em A VIDA E AS IDEIAS NA MODERNIDADE (1991) pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, mestre em EDUCAÇÃO pela Universidade Federal de Minas Gerais (1995) e doutor em EDUCAÇÃO: HISTÓRIA, POLÍTICA, SOCIEDADE pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2003). Realizei estágio pós-doutoral no Instituto de Geociências da UFMG (2004/2005). Sou professor Associado III no Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais onde leciono Sociologia e Filosofia da Tecnologia em cursos de graduação e atuo em dois programas de pós-graduação stricto sensu, sendo um acadêmico (Educação Tecnológica/PPGET) e outro profissional (PROFEPT). Nos dois programas de pós-graduação leciono disciplinas de fundamentação teórica da Educação Profissional e Tecnológica que envolvem questões como currículo integrado, escola unitária, formação de professores de cultura técnica, cultura e práticas escolares. Meus estudos, pesquisas e orientações são focalizados em algumas questões da Educação Profissional e Tecnológica, com ancoragem na história, na sociologia e na filosofia. De modo particular tenho me dedicado ao estudo da EPT nas décadas intermediárias do século XX: cenário de industrialização, crescimento urbano e instituição de sistemas nacionais de EPT. Nesse aspecto três questões são relevantes: a história das instituições, a história dos intelectuais e a circulação de ideias anglo-americanas (EUA) na educação profissional brasileira. Como referência para a docência e orientação nesses dois PPGs, participo de dois grupos de pesquisa cadastrados no CNPQ: o Grupo Narrativas e Apropriações da Anglo-Americanidade no Brasil (NAAAB) e o Grupo de Estudos e Pesquisas em História e Historiografia da Educação Profissional (GEPHHEP).

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Publicações
  •  
  • Ensino
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •