Publicações no BrCris
 

Joniery Rubim de Souza

Doctoral student in Education at the Federal University of Grande Dourados (UFGD), with a research focus on Education and Diversity, and a concentration in Autism Spectrum Disorder (ASD). Member of the Special Education Study and Research Group (GEPES). Holds a Master's degree in Tourism and Hospitality from UNIVALI (2015). Specialist in English Language Teaching and Learning from Faculdade Santa Fé, CAPEM (2007). Graduated in Languages, with qualifications in Portuguese, English, and their respective Literatures, from the State University of Maranhão (2003). Served as a Substitute Professor (2005-2007) at the Federal University of Maranhão, teaching English in undergraduate programs in Languages, Tourism, Hospitality, Computer Science, among others. Holds an English Language Proficiency Certificate issued by the University of Michigan (USA). From March 2011 to May 2013, served as the Head of the Professional Education Department at the Federal Institute of Maranhão (IFMA), Barreirinhas Campus. In January and February 2013, participated in the English Language Teacher Development Program in the USA, a partnership between CAPES, the United States Embassy, and the Fulbright Commission. Was selected for the Teaching Methodology Development Course taught by the University of Texas, Austin. Participated as a bilingual volunteer in the two largest sporting events in Brazil's history, assisting with the organization of the 2014 FIFA World Cup Brazil and the Rio 2016 Olympic Games. In the same year, completed the Post-Advanced English Course (CEFR level C2) at the EF Englishtown institution. Since 2009, has been a Basic, Technical, and Technological Education Professor at the Federal Institute of Maranhão (IFMA), working at the Imperatriz, Barreirinhas, and Caxias campuses. At the latter, served as the Head of the Extension and Institutional Relations Department (2016-2017) and coordinated the Language Studies, Research, and Extension Center (CEPELI) in 2019 and 2020. Coordinated the Integrated Technical Course in Administration in 2021 and 2022. Currently, serves as the coordinator of the Technical Course in Commerce in the Subsequent modality and works as an Instrumental English Professor in undergraduate programs in Food Science and Technology, Chemistry, Biology, Mathematics, Animal Science, and Computer Science. Became a Corresponding Member of the Barreirinhense Academy of Letters, Arts, and Sciences (ABLAC) in 2019. In 2021, joined the Support Center for People with Specific Educational Needs (NAPNE) at the Caxias Campus as a member. Received an Honorable Mention from the International Relations Directorate (DIRI), connected to the IFMA's Extension Pro-Rectorate, for dedication, work, and performance in the internationalization efforts and actions of IFMA throughout 2022.
Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), linha de pesquisa: Educação e Diversidade, área de concentração: Transtorno do Espectro do Autismo (TEA), membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Especial (GEPES). Mestre em Turismo e Hotelaria pela UNIVALI (2015). Especialista em Ensino-Aprendizagem da Língua Inglesa pela Faculdade Santa Fé, CAPEM (2007). Licenciado em Letras, com habilitação em Português, Inglês e respectivas Literaturas, pela Universidade Estadual do Maranhão (2003). Foi professor substituto (2005-2007) na Universidade Federal do Maranhão, atuando como professor de Inglês nos cursos de graduação em Letras, Turismo, Hotelaria, Ciência da Computação, entre outros. Possui certificado de Proficiência em Língua Inglesa expedido pela Universidade de Michigan (EUA). De março de 2011 a maio de 2013, atuou como chefe do Departamento de Ensino Profissional no Instituto Federal do Maranhão (IFMA), Campus Barreirinhas. Nos meses de janeiro e fevereiro de 2013, participou do Programa de Aperfeiçoamento para Professores de Língua Inglesa nos EUA, uma parceria da CAPES, Embaixada dos Estados Unidos e Comissão Fulbright, sendo classificado para o Curso de Desenvolvimento de Metodologias de Ensino ministrado pela Universidade do Texas, em Austin. Participou dos dois maiores eventos esportivos no Brasil de todos os tempos, como voluntário bilíngue, nas atividades relacionadas à organização da Copa do Mundo da FIFA Brasil 2014 e dos Jogos Olímpicos Rio 2016. No mesmo ano, concluiu o Curso de Inglês Pós-Avançado (CEFR nível C2) na instituição EF Englishtown. Desde 2009, é professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Maranhão (IFMA), atuando nos campi Imperatriz, Barreirinhas e Caxias. Neste último, foi chefe de Departamento de Extensão e Relações Institucionais (2016-2017) e coordenou o Centro de Estudos, Pesquisa e Extensão da Linguagem (CEPELI), em 2019 e 2020. Esteve à frente da coordenação do Curso Técnico em Administração Integrado ao Médio em 2021 e 2022. Atualmente, é coordenador do Curso Técnico em Comércio, na modalidade Subsequente, e atua como professor de Inglês Instrumental nos cursos superiores de Ciência e Tecnologia de Alimentos, Química, Biologia, Matemática, Zootecnia e Ciência da Computação. Tornou-se membro correspondente da Academia Barreirinhense de Letras, Artes e Ciências (ABLAC) em 2019. Em 2021, passou a integrar, como membro, o Núcleo de Apoio às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas (NAPNE), do Campus Caxias. Recebeu Menção Honrosa da Diretoria de Relações Internacionais (DIRI), ligada à Pró-Reitoria de Extensão do IFMA, pela dedicação, trabalho e desempenho nas relações e ações de internacionalização do IFMA, ao longo do ano de 2022.

Áreas De Investigação áreas de pesquisa

  •  
  • Visão geral
  •  
  • Publicações
  •  
  • Identidade
  •  
  • Ver todos
  •