Maria Clara Martins Rocha
Maria Clara Rocha is a curator and a researcher in Visual Art and Education. She conducts research and creates poetic experiences in the areas of Performance Art, Curatorial Process and Education. She achieved her masters degree in Visual Arts from the Fine Arts School of the Federation University of Minas Gerais. She also attended a pos-graduation course in contemporary art at the State University of Minas Gerais where she also achieved her degree in Visual Art and Education. As a curator she has worked in an independent way, mentoring artists and building different experiences with exhibitions. Currently (August 2016) she curated and produced the pop-up exhibition Ongoing in the Embassy of Brazil in London with Flavia Gimenes as a co-curator and Luciana Magno and Rubiane Maia as artists. She gave lectures and built an experimental Public Program with Sesc/MG on a freelance contract (2015). She also developed the educational concept and the methodology of the artist Bruno Farias? show The End at the Funarte Gallery in Recife PE (2014) and wrote the concept for the show Antimônio at Mama Cadela Gallery (2014). In 2010 she participated in, and worked with the curatorial team of the exhibition Onde vive a obra? (where does the artwork live?) performed in Guignard School in Belo Horizonte. She has worked as a consultor of Education Programs for Unesco at Fundação Joaquim Nabuco from 2013 to 2014 and worked at Instituto Inhotim from 2008 to 2012 as a supervisor of art and education, coordinating education programs with schools, developing research about mediation and training the team. She has participated in a cultural immersion project in London in 2012, been a volunteer at Tate Modern in the project Turbinegeneration ? Internationally linking schools and galleries through contemporary art.
Maria Clara Rocha é curadora e pesquisadora em artes visuais e educação. Conduz pesquisas e experiências poéticas nas áreas de Performance, processos curatoriais e educação. É graduada em Licenciatura em Artes Visuais na Escola de Design da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) e pós-graduada em Artes Plásticas e contemporaneidade pela mesma universidade na Escola Guignard em 2012. Concluiu seu mestrado em artes visuais pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais em 2013. Como curadora tem trabalhado de maneira independente, orientando e acompanhando artistas e construindo diferentes tipos de experiências com exposições de arte. Atualmente (2016) trabalhou como co-curadora e produtora da exposição ?pop-up? Ongoing na Embaixada do Brasil em Londres, juntamente com Flavia Guimenes como co-curadora e Luciana Magno e Rubiane Maia como artistas. Ministrou palestras sobre Arte Contemporânea e Memórias e Histórias no Sesc Bom Despacho (MG) e desenvolveu a curadoria educativa do projeto Caminhando pelo Livro do artista, realizado no Sesc Poços de Caldas (MG) (2015). Desenvolveu também o conceito e a metodologia educacional da Exposição individual The End do Artista Bruno Faria na Galeria da Funarte no Recife (2014) e escreveu o conceito da exposição Antimônio na Galeria de Arte Mama Cadela (2014). Também participou da equipe curatorial da exposição Onde vive a obra realizada na Escola Guignard em Belo Horizonte (2010). Ela trabalhou também como consultora de projetos educativos pela Unesco na Fundação Joaquim Nabuco de 2013 a 2014 e trabalhou no Instituto Inhotim de 2008 a 2012 como supervisora de arte e educação, coordenando programas com escolas e desenvolvendo pesquisa sobre mediação em arte. Participou de uma imersão cultural em Londres em 2012, sendo educadora residente na TATE Modern no Projeto Turbinegeneration ? Internationally linking schools and galleries through contemporary art. (Turbinegeneration ? unindo escolas, galerias e artistas, internacionalmente através da arte contemporânea).
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Publicações
- Identidade
- Ver todos
