Laura Guimarães Corrêa
Associate Professor, Laura is part of the permanent teaching staff of the Social Communications Department of the Federal University of Minas Gerais (undergraduate and post-graduate courses). Supervisor of masters and doctorate students. PhD in Communication from the Federal University of Minas Gerais. She holds a master's degree in Communication from UFMG and has a bachelor's degree in Social Communication / Advertising from the same institution.She has directed the Advertising and Propaganda Course in UFMG (2018-20200) and coordinated the Communication and Audiovisual department at the Espaço do Conhecimento UFMG Museum for two years. Laura carried the research (Urban writings over the official discourse: tension, appropriation and resistance) as a Visiting Fellow at the London School of Economics and Political Science (LSE), UK, with Capes grant (2015-2016). She was a member of the Research Group on Image and Sociability (GRIS) between 2007 and 2013 and coordinated the Research Group in Advertising, Media and Consumption (GrisPub) between 2012 and 2018. In 2019, she edited and published the book "Vozes negras em comunicação: mídia, racismos, resistências" (Black Voices in Communication: Media, Racism, Resistance. Autêntica, 2019). Currently, she co-edits the second book "Vozes negras em comunicação II: caminhos, interseções e encruzilhadas" (Autêntica), due 2023. Laura is currently a Senior Visiting Scholar at Goldsmiths University of London, where she develops the research "Intersectionality and Communication: race, gender, activism and empowerment in the neoliberal context", also in collaboration with the Department of Media and Communication of the LSE.Laura is the co-proponent and vice-coordinator of the Compós WG "Communication, Race and Intersectionalities" (2023/2026 quadrennial), with Fernanda Carrera. He is a member of the Editorial Committee of E-Compós scientific journal (Qualis A2).She is a board member of the International Center for Semiotics and Communication (CISECO) and one of the Black British Academics patrons. Laura leads CORAGEM - Research Group on Communication, Race and Gender since 2018; and researches, supervises and publishes mainly on the topics: communication, race, gender, intersectionality, advertising, image, urban interventions, public space, popular culture. With Vera França, she edited the book Media, Institutions and Values (2012). She also co-edited the books "A rua no século XXI: materialidade urbana e virtualidade cibernética" (Edufal, 2014) and "Pandemia e produção de sentidos: relatos, diálogos, discursos" (EduEPB, 2021).
Professora Associada 2, integra o quadro de docentes permanentes do Programa de Pós-graduação em Comunicação Social da UFMG com vínculo à linha Processos Comunicativos e Práticas Sociais. Orientadora nos níveis de graduação, mestrado e doutorado. Doutora em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Possui mestrado em Comunicação pela UFMG e é graduada em Comunicação Social/Publicidade pela mesma instituição. Bolsista CNPq de Produtividade PQ-2 (2023-2026), pesquisa "Interseccionalidade, Comunicação e Publicidade". Atuou como professora Visitante Sênior na Goldsmiths University of London, com a pesquisa "Intersectionality and Communication: race, gender, activism and empowerment in the neoliberal context", em colaboração também com o departamento de Media and Communication da LSE (2022-2023). Realizou pesquisa de pós-doutorado (Urban writings over the official discourse: tension, appropriation and resistance) na London School of Economics and Political Science (LSE), Reino Unido, com bolsa Capes (2015-2016). Foi integrante do Grupo de Pesquisa em Imagem e Sociabilidade (GRIS-UFMG) e do Interações Midiáticas e Práticas Culturais Contemporâneas (GRISpop) entre 2007 e 2013. Coordenou o Grupo de pesquisa em Publicidade, Mídia e Consumo (GRISpub) entre 2012 e 2018. É líder do CORAGEM (Grupo de Pesquisa em Comunicação, Raça e Gênero (UFMG/CNPq) desde 2018.Coordenou o projeto de extensão Núcleo de Comunicação e Audiovisual do Espaço do Conhecimento UFMG por dois anos. Coordenadora do Colegiado do Curso de Publicidade e Propaganda da UFMG de 2018 a 2020. Integra a diretoria do Centro Internacional de Semiótica e Comunicação (CISECO) desde 2014. É patrona da associação Black British Academics desde 2020.Proponente e vice-coordenadora do GT da Compós "Comunicação, Raça e Interseccionalidades" (quadriênio 2023/2026), do qual é também idealizadora, com Fernanda Carrera. Integra a Comissão Editorial da revista E-Compós. Organizou o livro "Vozes negras em comunicação: mídia, racismos, resistências" (Autêntica, 2019). Com Vera França, organizou o livro "Mídia, Instituições e Valores" (Autêntica, 2012). Foi coorganizadora também dos livros "A rua no século XXI: materialidade urbana e virtualidade cibernética" (Edufal, 2014) e "Pandemia e produção de sentidos: relatos, diálogos, discursos" (EduEPB, 2021). Coorganiza atualmente o livro "Vozes negras em comunicação II: caminhos, interseções e encruzilhadas" (Autêntica), com lançamento previsto para 2023. Pesquisa, leciona, orienta e publica principalmente sobre os temas: comunicação, raça, gênero, interseccionalidade, publicidade, imagem, intervenções urbanas, espaço público, cultura popular.
Áreas De Investigação
- Visão geral
- Afiliação
- Publicações
- Ensino
- Identidade
- Ver todos