Sônia Salzstein is Full-Professor at Universidade de São Paulo, where she teaches History of Modern Art and Theory of Art. She has written extensively on Brazilian modern and contemporary art, including comprehensive essays on such artists as Alfredo Volpi, Antonio Dias, Iole de Freitas, Mira Schendel and Waltercio Caldas, as well as on cultural issues connected with modernization in peripheral contexts, a key theme in her doctoral dissertation presented in 2001 at the Department of Philosophy of The University of São Paulo. In the last seven years her researches have been mostly concerned with the reexamining of Modernism in light of a comprehensive approach, aimed at grasping the global intertwinements between "cosmopolitan" and "provincial" cultures, erudite and vernacular traditions, universalizing and communal cultures. By the same period, the author has also written essays and done lectures about the predicament of art criticism today. She has worked as curator for more than fifteen years in cultural public institutions in Brazil, and in 1989 founded in the Secretary of Cultural Affairs of the State of São Paulo a space dedicated mainly to works of young artists. The several projects in contemporary art she curated then involved publications and theoretical art courses and workshops, as well as exhibitions and the installation of works in the urban environment of São Paulo. She published, amongst others, several studies focusing on Brazilian modernist and contemporary artists such as Alfredo Volpi (Rio de Janeiro; Sílvia Roesler/Campos Gerais, 2000), Franz Weissman (São Paulo: Cosac Naify, 2001), Mira Schendel/In the Void of the World (São Paulo: Galeria de Arte do Sesi/ Marca D?Água, 1997), Antonio Dias/The Inventented Country (Rio de Janeiro: AML, 2001) and organised Dialogues with Iberê Camargo (São Paulo: Cosac Naify, 2003). Between 2006 and 2010 she worked as editor at Cosac Naify Publishers, where she directed a collection dedicated to modern and contemporary art, having in 2008 edited, amidst other titles, the first Portuguese version of Leo Steinberg?s Other Criteria/Confrontations with Twentieth Century Art. In the following year, she organized the book Matisse/Imaginação, erotismo, visão decorativa, in which she appears, alongside other writers, as the author of a comprehensive text focusing the ?theme? of the ?atelier? in Matisses?s oeuvre.
Sônia Salzstein é Professora-Titular de História da Arte e Teoria da Arte junto ao Departamento de Artes Plásticas da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, onde coordena o Centro de Pesquisa em Arte Brasileira, atuando na graduação e na pós-graduação. Publicou inúmeros estudos sobre arte moderna e contemporânea, abordando, entre outras, as obras de Tarsila do Amaral, Alfredo Volpi, Franz Weissmann, Iberê Camargo, Antonio Dias, Iole de Freitas, Mira Schendel e Waltercio Caldas. Tem, igualmente, diversos textos publicados sobre questões culturais ligadas à globalização e à modernização em contextos periféricos, tema central de sua tese de doutorado, defendida em 2001 no Departamento de Filosofia da FFLCH da USP. Trabalhou durante mais de quinze anos na gestão de instituições culturais públicas no Brasil, e em 1989 implantou, no Centro Cultural São Paulo, órgão da Secretaria Municipal de Cultura da capital paulista, um espaço dedicado a projetos artísticos experimentais e à produção jovem. As inúmeras exposições de arte contemporânea de que foi curadora nesse periodo (1989-1992) foram acompanhadas pela edição de publicações e pela organização de cursos e workshops voltados à formação de jovens artistas. Coordenou, junto à Editora Cosac Naify, a Coleção Outros Critérios, dedicada principalmente à arte moderna e contemporânea, tendo organizado, entre outras antologias, a obra Diálogos com Iberê Camargo (2004), Modernismos, reunindo ensaios de T.J. Clark (2006) e Matisse/Imaginação, erotismo e visão decorativa (2009). Foi curadora de exposições de Tarsila do Amaral, Mira Schendel, Iberê Camargo, Alfredo Volpi, Antonio Dias, entre inúmeras outras, com artistas emergentes. Participou em diversos conselhos diretores e comitês assessores de instituições de arte e cultura no país, como a Comissão Nacional de Artes Plásticas da FUNARTE/MiNC (1987-88), Fundação Iberê Camargo (2000-2006), Instituto de Arte Contemporânea - IAC (2007-2010), Conselho de Curadoria do Centro Universitário Maria Antonia/USP (2008-2012) e Conselho Deliberativo do Instituto de Estudos Brasileiros - IEB/USP (2007-2009). Desde 2009, a partir de trabalho sobre a obra de Henri Matisse, principalmente, mas também da revisão do modernismo europeu dos séculos XIX e XX, busca reexaminar o legado do modernismo na cultura contemporânea, com ênfase em análises comparativas da arte europeia, brasileira, norte-america e latino-americana. No mesmo período, veio tratando de questões teóricas ligadas ao novo estatuto da crítica de arte, tendo organizado em novembro de 2011, no Centro Universitário Maria Antonia, junto a uma comissão de docentes e pesquisadores da USP, o seminário "Atualidade da crítica: entre a síntese e a complexidade".