Historically it is observed a segregation of black people in Brazil. The first attempts of resistence of these population against inequality and slavery gave origin to the "quilombo" forms. These communities of descendents, nowadays, are consider, by the public organs, as remaining of quilombos. The legal recognition of ensured rights to the Quilombola's communities through the Federal Constituion of 1988 gave origin, later, to a regulamentation that ensures the specific charater of child's and young education from these communities, realized by the National Guideline Curriculum for the Quilombola's Scholar Education. The historic trajectory of quilombos contributes and it's part of brazilian culture, beyond as a mark in agrary history. The school presents itself as a fundamental institution to verify, in first place, if the works developed in scholar unities contributes to the comprehension about the cultural preservation of quilombola's community; beyond that, if it enables the relationship through the individuals with their own culture and identity in a broader social context.
Historicamente constata-se a segregação da população negra no Brasil. Suas tentativas iniciais de resistência à desigualdade e à escravidão deram origem à formação de quilombos. As comunidades deles descendentes são hoje consideradas, pelos órgãos públicos, como remanescentes de quilombos. O reconhecimento jurídico dos direitos assegurados às comunidades quilombolas pela Constituição Federal de 1988 deu origem, posteriormente, à regulamentação que assegura o caráter específico da educação de crianças e de jovens das comunidades quilombolas, concretizado nas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola. A trajetória histórica dos quilombos contribui e faz parte da cultura brasileira, além de ser um marco na história agrária. A escola se apresenta como uma instituição fundamental para verificarmos, em primeiro lugar, se o trabalho desenvolvido nas unidades escolares vem contribuindo tanto para a compreensão quanto para a preservação da cultura das comunidades quilombolas; e, além disso, se vem viabilizando as relações dos seus sujeitos com a sua própria cultura e identidade, no contexto social mais amplo.