Starting from the sculptures belonging to Ludmilla Pomerantzeff Breda Collection, the present thesis investigates the transformations occurred in Brazilian domestic devotional sculptures of Saints Cosmas and Damian, also aiming at comprehending the symbolic and cultural factors that allowed such transformations. With representations from the XVIII, XIX and XX centuries, the sculptures from the above mentioned collection demonstrate that, through the centuries, substantial iconographic transformations occurred with the twin Saints transformations related to new cosmological attributes accrued to the Holy Unmercenaries. I state that the transformations undertaken by the iconography representing the twin Saints happened because Western cosmological and artistic contents encountered the cosmological and artistic contents of varied Black ethnic groups brought to Brazil. Due to the fusion between Saints Cosmas and Damian and the African twin Deities, the Christian Saints lost their medicine symbols and became Patrons of childhood, a fact that can be seen not only in their morphology, but also in the cosmological domain of the child Saints in Brazil.
Tendo como ponto de partida as esculturas pertencentes à coleção Ludmilla Pomerantzeff Breda, a presente tese investiga a transformação da escultura devocional doméstica brasileira de São Cosme e São Damião, assim como busca compreender os fatores culturais e simbólicos que possibilitaram tal reestruturação. Com representações do século XVIII, XIX e XX, as imagens da referida coleção evidenciam que se processou ao longo dos séculos uma severa transformação iconográfica dos santos gêmeos, modificação essa que andou atrelada com novas atribuições cosmológicas que foram agregadas aos anárgiros. Afirmo que a alteração sofrida pela iconografia dos santos gêmeos se dá pelo encontro entre o conteúdo artístico e cosmológico ocidental, com o conteúdo artístico e cosmológico de distintos grupos étnicos negros transladados para o Brasil. Graças ao amálgama entre Cosme e Damião e as divindades gêmeas ligadas à infância popularizada entre os grupos étnicos negros, os santos cristãos perdem os símbolos da medicina e se tornam os patronos da infância. Infância essa que pode ser vislumbrada tanto em sua morfologia, como no domínio cosmológico dos santos meninos no Brasil.