A new communication tool has emerged over the past two decades, transforming the advertising landscape and captivating a part of the viewer / consumer audience. Such a model differentiates itself by using serial narrative complexity with veiled commercial objectives (sometimes not so much). The objective of this study is to map the characteristics of this model that mixes advertising and entertainment - advertainment - used by companies since the beginning of the 21st century. To understand this phenomenon, there are three series that have come to take advantage of this new model as a way to enchant their audience with more emotional appeal: the precursor series The Hire, produced by the German automaker BMW; the web series What Lives Inside, a partnership between the Intel and Dell technology products industries; and the #No Gogó national production commissioned by AmBev, the world leader in beverages, for its Antarctica brand.
Uma nova ferramenta de comunicação tem surgido nas últimas duas décadas, transformando o cenário publicitário e cativando uma parte do público espectador/consumidor. Tal modelo se diferencia por usar a complexidade narrativa seriada com objetivos comerciais velados (às vezes nem tanto). O objetivo deste estudo é mapear as características deste modelo que mescla publicidade e entretenimento - o advertainment -, utilizado pelas empresas desde o início do século XXI. Para entender este fenômeno, observa-se três séries que passaram a aproveitar este novo modelo como forma de encantar seu público com apelo mais emocional: a precursora série The Hire, produzida pela montadora alemã BMW; a web série What Lives Inside, uma parceria entre as indústrias de produtos tecnológicos Intel e Dell; e a produção nacional #No Gogó encomendada pela AmBev, líder mundial de bebidas, para sua marca Antarctica.